Game over voor plug-in hybride: 22% bijtelling
Autobrief 2
Vorig jaar heeft staatsecretaris Wiebes de Autobrief 2 gepresenteerd met een voorstel voor de bijtellingscategorieën voor de aankomende jaren. Het doel was om in 2019 nog maar twee percentages te hanteren; 4% voor 100% elektrische auto’s met geen uitstoot en 22% bijtelling voor alle overige auto’s die minimaal 1 gram CO2 uitstoot hebben.
In 2016 zijn er vier bijtellingscategorieën:
0 gram CO2 uitstoot 4%
1 – 50 gram CO2 uitstoot 15%
51-106 gram CO2 uitstoot 21%
Meer dan 106 gram CO2 uitstoot 25%.
In 2017 zouden nog slechts drie bijtellingscategorieën gehanteerd worden: 4%, 17% en 22%, in 2018 moest dit respectievelijk 4%, 19% en 22% worden om uiteindelijk in 2019 over te gaan naar twee bijtellingscategorieën:
0 gram CO2 uitstoot 4%
Meer dan 1 gram CO2 uitstoot 22%
Wijziging: 22%
Het bijtellingspercentage voor zeer zuinige auto’s (plug-in hybrides) zou dus langzaam jaarlijks opschuiven naar 22%. Het voorstel van staatsecretaris Wiebes in Autobrief 2 is echter iets gewijzigd aangenomen. De overheid wil namelijk ex-lease plug-in hybride auto’s aantrekkelijker maken voor de tweedehands markt (lees: particuliere koper). Op dit moment geldt voor plug-In hybride auto’s een halftarief voor wat de wegenbelasting, ofwel 50% korting op het totale bedrag. Deze korting zou gelden tot en met het jaar 2018. Om de ex-lease plug-in hybride auto’s aantrekkelijk te blijven houden voor de tweedehands markt heeft de overheid besloten om het halftarief ook voor 2019 en 2020 te laten gelden.
Om deze stimulering te financieren gaat de bijtellingscategorie voor plug-in hybride auto’s niet jaarlijks stapsgewijs naar 22%, maar direct per 1 januari 2017 al naar 22%. Dat betekent dat auto’s met een uitstoot van 1 t/m 50 gram CO2 uitstoot die in 2016 geregistreerd worden (uiterlijk 31-12-2016) nog 60 maanden lang 15% bijtelling hebben. Auto’s die vanaf 1 januari 2017 tenaamgesteld worden, vallen in de bijtellingscategorie 22% voor maximaal 60 maanden. Dus een bijtellingspercentageverhoging van maar liefst 7%. Terwijl dit in het eerste voorstel 2% zou zijn.
Verkooppiek
Wij verwachten daarom weer een enorme verkoop/registratiepiek in december 2016 voor alle Plug-In hybride auto’s. Waarschijnlijk kun je het eerste half jaar van 2017 nog steeds genieten van in 2016 geregistreerde plug-in hybride auto’s. Veel importeurs, autobedrijven en leasemaatschappijen zullen nog eind 2016 plug-in hybride auto’s registreren, om dit bijtellingsvoordeel ook nog in 2017 door te geven aan hun klanten.