Stijgers en dalers in autoverkopen
Afgelopen maand werden 2.9% meer auto’s geregistreerd in vergelijking met april 2015. Toch staat de teller in de eerste drie maanden van 2016 onder die van 2015. Merken als Volkswagen, Renault en Peugeot hebben vorig jaar goede zaken gedaan met modellen uit de 14% bijtellingscategorie en moeten nu inleveren. Toch is Volkswagen nog steeds met afstand de grootste. Dat merk deed ook in april de beste zaken met drie modellen; Golf, Up en Polo.
Uitschieters
De markt kent ook (positieve) uitschieters. Dit jaar weten in de top-10 notering Skoda, Kia en Opel te groeien. Opel staat na Volkswagen en Renault op de derde plaats en noteert 9346 auto’s, terwijl dat er vorig jaar net 8000 stuks waren. Met name de komst van de Opel Karl en de Astra doen de verkopen goed, al blijft ook de Insignia en Corsa zakelijk in de belangstelling. Skoda boekt succes met de Fabia terwijl de Superb hoge ogen gooit op de zakelijke markt en de Octavia stabiel blijft verkopen. Kia pakt met de Cee’d en Sportage veel nieuwe klanten mee.
Buiten de top-10 zijn de grootste stijgers te bespeuren: Mazda en Jaguar. Beide merken timmeren hard aan de weg op de zakelijke markt en het is de Mazda 2, CX-3 die voor groei zorgen. De CX-5 blijft stabiel populair. Bij de Britten maakt de XE het verschil, al komt later de F-PACE zijn kleine broer versterken.
Eindsprint: plug-in hybrides
Zoals eerder gemeld verwachten we eind dit jaar een verkoopsprint van plug-in hybrides omdat voor deze groep auto’s in 2016 al het bijtellingsvoordeel vervalt. Vanaf dan komen zij net als alle andere auto’s met verbrandingsmotor in aanmerking voor 22% bijtelling. De branche stelt daarom de verwachte jaarverkopen bij naar 395.000 stuks. Word vervolgd.