Prijsvergelijking BMW i3 met andere elektrische auto’s
Op basis van actieradius blijven de Tesla-modellen heer en meester, maar daar betaal je ook minimaal 84.000 euro voor. De i3 opereert in de compacte middenklasse, samen met de Nissan LEAF, Volkswagen e-Golf, Mercedes B250e en Kia Soul.
LEAF
Hoewel de Nissan LEAF sinds kort beschikbaar is met een 30 kWh accupakket, heeft deze elektrische auto een actieradius van 250 kilometer. Deze nieuwe uitvoering kost minimaal 35.245 euro en biedt daarmee niet de meeste kilometers voor je geld. Met accuhuur is de LEAF voordeliger in aanschaf en kost dan 29.345 euro, maar dat vereist wel een huurcontract van 79-142 euro per maand voor het accupakket. Nissan scoort extra punten met het e e-Vier pakket dat inclusief is. Berijders krijgen dan vier jaar onderhoud, vier jaar snelladen, een gratis oplaadpunt en vier jaar lang een vervangende vakantie-auto.
i3
De BMW i3 is met zijn 33 kWh goed voor 300 kilometer actieradius en staat vanaf 36.700 euro in de boeken. Het is tevens de snelst sprintende met een 0-100 tijd van 7.8 seconden De topsnelheid ligt op een meer dan bruikbare 150 km/u, al doen concurrenten dit beter. Volkswagen blijft in rijbereik achter met de e-Golf, die theoretisch 190 kilometer ver komt op een acculading en 36.190 euro kost.
Alternatieven?
Mercedes biedt de aanmerkelijk ruimere B250e of B-Klasse Electric Drive, maar niet voor minder dan 41 mille. De Duitse MPV haalt op papier 200 kilometer actieradius. Kia kan de Soul EV een stuk voordeliger aanbieden; de MPV levert 212 km actieradius voor een prijs van 33.495 euro. Op zoek naar een maatje kleiner? Renault heeft nog altijd de ZOE in de aanbieding, met 240 kilometer actieradius voor prijzen vanaf 21 mille.