Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_32ggpd6u52gv5v41n5n60jirj0, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/bc2b83148149ed63a6c6b2f37254608a0d8132f3): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/9ab170b22b95a997ceb0a5b3cebdb62b2f764d43): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Leaseautotest Ford Edge


| Door:

De luxe van ruimte en rijplezier in Ford Edge

Na de EcoSport en Kuga maakt Ford de weg vrij voor de Edge. Voor wie is deze grote SUV een aanwinst? Wij zoeken het uit in de omgeving van München.

Ergonomie/Ruimte

De Ford Edge is 4.80 meter lang en heeft in zijn klasse ook een riante wielbasis, van 2.85 meter. Die combinatie resulteert in een opvallend ruim interieur; zelfs met de voorstoelen in de achterste stand kunnen volwassenen nog achterin plaatsnemen. En wat dacht je van 1847 liter bagageruimte? Een derde zitrij is er overigens niet; daarvoor moet je bij de (eventueel vierwielaangedreven) Galaxy of S-MAX zijn. Voorin zit je trouwens vijf centimeter hoger in vergelijking met een S-MAX. Lees hier meer over het design van de Ford Edge.

Het interieur van de Ford Edge is een feest der herkenning als je al eens in een Galaxy, Mondeo of S-MAX gezeten hebt, maar omdat de Edge met prijzen van 56 tot 65 mille wat hoger op de ladder staat, hadden we een iets voornamer en chiquer interieur verwacht. Verschillende randen, naden en knoppen zijn iets te grof voor een auto in deze klasse, is onze mening. Met de Edge Vignale – die later dit jaar op de agenda staat – lost Ford die wens voor een deel in met onder meer een leder bekleed dashboard. Functioneel is het Edge-interieur wel, met allerhande bakjes, vakjes en 12V-aansluitingen voor- en achterin. Tussen de voorstoelen treffen we ook een 220V-stopcontact.

Infotainment

Ford monteert in de Edge hetzelfde SYNC2 infotainmentsysteem als in de Galaxy, S-MAX en Mondeo. Zijn opvolger (SYNC3) staat al te trappelen van ongeduld maar vindt pas na introductie zijn weg naar Nederland. Hoewel een dergelijk systeem niet voor iedereen van levensbelang is, staat vast dat SYNC2 heel uitgebreid is, maar niet zo snel en intuïtief werkt als zijn opvolger. Het aanraakscherm van SYNC3 is daarnaast gevoeliger en dat werkt prettig. De nieuwe generatie ondersteunt ook Apple CarPlay en Android Auto. In de bijgevoegde afbeeldingen kun je de interface van beide systemen vergelijken.

Uitvoeringen

De Ford Edge is er als Trend voor 56.165 euro met handgeschakelde zesversnellingsbak. De Ford Egde Sport kan met zesbak of zestrapsautomaat geleverd worden en kost respectievelijk 61.215 euro en 65.215 euro. De meerprijs van vier mille komt niet alleen voor rekening van de Powershift-automaat; Ford levert de Edge Sport met Powershift van de 2.0 TDCi Bi-Turbo met 210 pk in plaats van 180 pk. Alle varianten hebben 25% bijtelling en presteren zodanig dat de wens voor meer kracht als sneeuw voor de zon verdwijnt. Het sportievere onderstel van de Ford Egde boet niet in aan comfort, zo blijkt

Ford is ongeacht de uitvoering redelijk scheutig met het leveren van moderne veiligheids- en assistentiesystemen die het rijden comfortabeler en veiliger maken. Active Noise Control dempt ook nog eens het motorgeluid. Lees hier wat de Ford Edge in dat kader te bieden heeft.

Concurrentie/Vergelijking

De genoemde prijzen van de Ford Edge zijn niet mals maar gezien het formaat van de auto is dat niet heel verwonderlijk. Toch zit de Edge qua prijsniveau in het vaarwater van de ‘premiums’ zoals de Audi Q5, zeker als je de aan te raden versie met automaat bestelt en/of opteert voor de luxe Edge Sport. Te duur is de Ford Edge niet; een nieuwe Kia Sorento met vergelijkbare uitrusting is overigens nauwelijks goedkoper. De Koreaan biedt overigens wel een derde zitrij. Dat geldt ook voor de Hyundai Santa Fe, maar die is door zijn hogere CO2-uitstoot duurder.

Conclusie

De Ford Edge mikt op de klant die een goed sturende SUV zoekt met veel ruimte en moderne technologie. De keuze in uitvoeringen is beperkt maar als Edge Sport blijft er weinig te wensen over. Meer vermogen? Niet echt nodig, bovendien zijn de diesels best zuinig. Iets meer cachet zou de Edge gezien zijn prijs wel verdienen, met name in het interieurdesign.

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_32ggpd6u52gv5v41n5n60jirj0, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0