Top-10 SUV's van Nederland kent vooral Aziaten
Kaskrakers
Als er een model is dat de crossover of compacte SUV - beide termen worden nogal eens door elkaar gebruikt - in de positieve picture heeft gezet, dan is het de Nissan Qashqai wel. Zowel de eerste generatie als de nieuwe kan een groot succes worden genoemd. De verkopen zijn in de eerste vier maanden van 2016 iets ingezakt ten opzichte van 2015, maar met ruim 2000 exemplaren blijft de Japanner stipt aan kop staan.
Op de tweede plaats rukt de Kia Sportage op, met 1371 stuks. De Koreaan staat nu splinternieuw bij de dealer en in combinatie met een eveneens betaalbare vanafprijs - vele Europese concurrenten zijn duurder - en aansprekend design maakt de Sportage een vliegende start. Ook in Europa trouwens, waar het al jaren de best verkochte Kia is. Neef Hyundai Tucson is ook nog vrij vers en kwam eind 2015 de gelederen versterken. Dat model noteert dankzij 958 registraties de zesde plaats.
De Nissan Qashqai heeft er sinds vorig jaar een broertje bij, de Renault Kadjar. De Fransoos heeft uiteraard zijn eigen in- en exterieur ontwerp en scoort nog beter op ruimte-aanbod. Voor Renault is de grote broer van de Captur (over kaskrakers gesproken…) nu al een succes, getuige 1241 registraties in de periode januari-april 2016. Goed voor een derde plaats.
Mazda volgt op de vierde plaats met de CX-5 met 1189 stuks, een model dat iets groter is dan voorgenoemde modellen en sinds zijn introductie op grote populariteit mag rekenen, onder meer vanwege zijn goede rij-eigenschappen en zuinige motoren. Lang leve de SkyActiv-filosofie!
Uit het niets is daar op de vijfde positie de Suzuki Vitara, die 1170 registraties noteert. Omdat dit model splinternieuw is zal moeten blijken hoe de Japanner zich de komende maanden houdt in de ranglijst, maar zijn relatief ruime koets, guitige design en sterke 1.4 BoosterJet motor geeft het model best kansen.
Hekkensluiters
De top-10 lijst wordt gecompleteerd door modellen die al wat langer mee gaan, of wat duurder zijn en daardoor een kleiner publiek aanspreken. De BMW X1 (7e positie) noteert 620 registraties, de Mitsubishi ASX (8e positie) werd 504 keer aan de man gebracht. Dacia werkt ondertussen aan een nieuwe Duster (9e positie) en de Ford Kuga is hekkensluiter op de tiende plaats.
Hoewel de Kuga mede dankzij een gewijzigde prijsstelling en de komst van een goedkopere 1.5 EcoBoost met 120 pk meer dan verdubbeld is in het aantal registraties ten opzichte van 2015, blijft het volume met 340 stuks laag. Het SUV-beleid bij Ford wil nog niet zo lukken en dat is een gemiste kans voor het volumemerk. En dat wordt alleen maar moeilijker nu Seat zich bij de meute voegt met de Ateca, de Volkswagen Tiguan nieuw is en de Peugeot 3008 in oktober arriveert.
Hoe dan ook, de Aziaten zijn momenteel in dit segment leidend.