Opfrisser voor Audi A1 met nieuwe motoren
Na vier jaar geeft Audi de A1 een facelift. Hoewel de uiterlijke wijzigingen klein zijn, is onder de motorkap veel vernieuwd. De 1.0 TFSI en 1.4 TDI ultra driecilinders maken hun debuut en dat betekent veel goeds voor een laag brandstofverbruik.
Een iets andere motorkap, verse koplampen en een ander lijntje in de bumpers, veel stelt de uiterlijke facelift van de Audi A1 niet voor. Dat hoeft ook niet, want de compacte Audi staat nog steeds vlot en modern op het netvlies.
Nieuwe motoren
Onderhuids heeft Audi het roer aardig omgegooid. Voor de A1 staan twee nieuwe driecilinders klaar, de 1.0 TFSI 95 pk en de 1.4 TDI 90 pk. Beide gaan ook bij Volkswagen aan de slag en doen het zuiniger aan dan de motoren die ze vervangen. Audi belooft een CO2-uitstoot van 99 gram voor de A1 1.0 TFSI, terwijl de 1.2 TFSI nog 116 gram ophoestte. De 1.4 TDI 90 pk vervangt de 1.6 TDI en komt op 89 gram/km. Beide modellen vallen dus in de 20% bijtellingscategorie.Aan de andere kant van het spectrum staat de A1 1.8 TFSI 192 pk, die de 1.4 TFSI 185 pk opvolgt. Bovenaan de lijst staat nog altijd de snelle S1 met quattro-aandrijving, goed voor 231 pk.
Audi Drive Select
Voor de A1-modellen staat verder nieuwe elektromechanische stuurbekrachtiging in de schijnwerpers. Deze werkt snelheidsafhankelijk en is instelbaar via Audi drive select. Ook de adaptieve schokdempers werken met Audi drive select. In de nog niet bekend gemaakte prijslijst staan tot slot Design en Sport-uitvoeringen van de vernieuwde A1. Wat die gaan kosten, weten we binnenkort. Op 8/9 december rijden we met de opgefriste Audi A1 in Nice.