Stoer alternatief: Volkswagen Beetle Dune
Ergonomie/Ruimte
Volkswagen heeft de Beetle Dune als coupe en cabriolet in de aanbieding. De coupé is uiteraard praktischer met 310-905 liter bagageruimte via een grotere opening (cabriolet: 225 liter). Met een beetje inschikken kun je met vier personen op pad en dan zit je in de Cabriolet nog behoorlijk uit de wind dankzij een lage, diepe zitpositie. We kijken uit op een retro-achtig dashboard dat in een modern jasje is gestoken met hoogglans zwarte panelen, extra metertjes (olie, turbodruk, stopwatch) achter glas en moderne navigatie, waarover zo meer. Het onderste gedeelte is wat simpel recht-toe-recht-aan. Niet heel consistent, maar het laat niets aan duidelijkheid te wensen over. De Beetle Dune an sich komt overigens niet bepaald uit de lucht vallen. Lees er hier meer over.
Infotainment
Om met de tijd mee te gaan rust Volkswagen de Beetle Dune (en de ‘gewone’ Beetle) uit met de nieuwste generatie infotainment en navigatie uit de Golf; die werkt snel, heeft een groot scherm en trakteert op extra functies zoals Car-Net met onlinediensten en Apple CarPlay. Het is aan te raden om dit systeem te koppelen aan het Fender-audiopakket met extra speakers en subwoofer. Ook in de Beetle Dune Cabriolet blaast het een stevig deuntje mee wanneer het dak er af is/kan. Zo hoort dat.
Uitvoeringen
De Beetle Dune komt als Coupé en Cabriolet op de markt voor richtprijzen vanaf circa 29 mille. Beiden zijn beschikbaar met de 1.2 TSI 105 pk (zesbak), de 1.4 TSI 150 pk (DSG-7) of de 2.0 TSI 220 pk met DSG-6 automaat. Welke je moet hebben hangt af van je intentie: is gewoon vlot genoeg of mag er nog een leuke sound in zitten? Lees hier meer over de motoren en de prestaties van de Beetle Dune. Er zijn geen specifieke uitvoeringen per motorisatie bekend zoals bij andere VW's; voor elk exemplaar staat een complete standaarduitrusting beschikbaar met Dune-specifiek uiterlijk vertoon, inclusief 18 inch wielen. Uiteraard zijn er nog vele opties beschikbaar; lees hier wat er standaard op-en-aan zit.
Vergelijking/concurrentie
De Beetle Dune is zo’n 3500 euro duurder dan een gewone Beetle en gezien zijn uiterlijke vertoon en extra uitrusting is dat een redelijk bedrag. Als hippe versie van het origineel aast hij op mensen die iets anders willen dan anders. Voor een deel zit de Beetle dan in het vaarwater van leuke alternatieven zoals de Mini Cooper, al heeft deze ook zo zijn eigen karakter.
Conclusie
Het succes van de Volkswagen Beetle valt of staat met de mind set van de kopers. Wie kiest met zijn hart en vindt dat een Volkswagen ook mag opvallen, heeft aan de Beetle Dune een optische wildebras met comfortabele cruise-capaciteiten. De 2.0 TSI zouden we puur aanbevelen op zijn geluid, want de 1.4 TSI is vlot zat.