Suzuki Baleno doelmatig type
Ergonomie/Ruimte
De grote kracht van de Suzuki Baleno is zijn ruimte, want qua design verzet hij geen maatstaven. Uit vier meter lengte weet Suzuki zowel voor- als achterin riant uit de hoek te komen. De Baleno bewijst dat een auto uit het B-segment quia ruimte voor veel mensen al adequaat is. Ook de bagageruimte van 355 liter is groot te noemen en laat zich bijna meten met een auto uit een grotere klasse. Het dashboard kent een V-vorm en bevat weinig knoppen. De stuurbediening is er voor de radio, telefoon en cruise control en dat is praktisch.
Infotainment
De Baleno mag dan wel een nuchter type zijn, van binnen en onderhuids is hij helemaal bij de tijd en moderner dan de Swift. Zo zien we op de meest luxueuze uitvoering High Executive het nieuwste touchscreen infotainmentsyteem met AppleCarPlay ondersteuning en die werkt lekker snel. Het startmenu is opgedeeld in vier vlakken: smartphone, navigatie, audio en telefoon. Jammer dat er voor het instellen van volume geen fysieke knop is.
Uitvoeringen
Suzuki levert de Baleno als Comfort (14.999 euro), Exclusive (16.199 euro) of High Executive (18.699 euro) en er is een 1.2 liter benzinemotor (90 pk), een 1.2 liter SHVS (90 pk) met micro-hybride techniek en de 1.0 BoosterJet turbomotor (112 pk). Alle motorisaties scoren 21% bijtelling. De Comfort-uitvoering is vrij karig uitgerust maar heeft wel airco en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Van de Exclusive-uitvoering heeft Suzuki de hoogste verwachtingen en die trakteert al op 16 inch lichtmetaal en xenonverlichting. Lees hier verder over de standaarduitrusting en motoren van de nieuwe Suzuki Baleno, want daar houdt het merk zo zijn Japanse logica op na...
Vergelijk/concurrentie
Een nuchter type als de Baleno staat al snel tegenover een Dacia Sandero en Skoda Fabia. In vergelijking met die auto’s is de Suzuki nog iets ruimer en zuiniger, maar ook duurder, omdat Dacia een kalere instapper heeft en Skoda instapt met minder vermogen. De Dacia Sandero TCe90 kan niet meekomen op het gebied van uitrusting en veiligheid maar ten opzichte van de Fabia 1.2 TSI is de Suzuki nipt met luxe in het voordeel dankzij xenonverlichting en stoelverwarming. Luxe zoals xenon is op de Tsjech niet leverbaar. De Hyundai i20 1.2 HP i-Motion is iets minder zuinig, fractioneel minder ruim en iets duurder maar veel scheelt het niet.
Conclusie
In de zakelijke markt is Suzuki momenteel geen sterke speler en de Baleno zal daar met zijn ruimte als USP weinig aan veranderen. Met 21% bijtelling voor alle uitvoeringen en minimaal 106 euro bijtelling is de Suzuki evenmin uniek. De auto is voornamelijk ideaal voor particulieren die rationeel denken en voor een scherpe prijs veel ruimte en luxe zoeken. Gezien het aandeel particulieren in dit segment ruim tweederde bedraagt en daarvan 75% tussen 46-65 jaar oud is, moet de Baleno wel in de smaak vallen. Geen wonder dat Suzuki ook Private Lease aanbiedt; vanaf 279 euro per maand.