Ford Ka+ doet bijna alles beter dan Ka
Fiesta-basis
Ford presenteerde eind 2013 de Ka+ als nieuw alternatief in de compacte klasse. De auto deelt zijn basis met de huidige Fiesta en dat is geen slechte keuze. De Fiesta is al jaren het best verkochte compacte model in Europa. De Ka+ staat wat minder uitgesproken op zijn wielen. Omdat de Ka+ dezelfde wielbasis heeft en vrijwel net zo lang is als een Fiesta, is de bagageruimte net zo groot (272 liter) en flink groter dan de huidige Ka.
Luxe
De nieuwe compacte Ford mag er dan wat gewoontjes uit zien, alle luxe die je in dit segment verwacht is ook op de Ka+ leverbaar: stoelverwarming, cruise control, parkeersensoren achter, automatisch geregelde airco, lichtmetalen velgen, Ford SYNC en nog veel meer.
Geen EcoBoost
Voor de aandrijving komt Ford niet de 1.0 EcoBoost aan zet maar trekt een nieuwe 1.2 liter Duratec motor (zonder turbo) van stal. Deze levert 70 of 85 pk en verbruikt hetzelfde als de met pensioen gestuurde Ka. De opgave van 4.8l/100k is wel hoger dan een Fiesta en komt zodoende in aanmerking voor 21% bijtelling.
Uitvoeringen
Alle Ka+-modellen zijn standaard voorzien van elektrisch bedienbare portierramen vóór en buitenspiegels, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, een veiligheidssysteem met zes airbags, Electronic Stability Control met Hill Start Assist, Speed Limiter en Ford Easy Fuel. De 85 pk versie komt daarnaast altijd met airco, Ford SYNC en Ford MyKey.
De nieuwe Ford Ka+ heeft een vanafprijs van 12.995 euro en is per direct bestelbaar.