Dit is de nieuwe Porsche Panamera
De nieuwe Porsche Panamera wordt gebouwd op het nieuwe MSB-platform en is weer iets groter gegroeid. De auto is 5,05 meter lang (+3,4 cm), 1,94 meter breed (+0,6 cm) en 1,42 meter hoog (+0,5 cm). De wielbasis groeit met 3 centimeter tot 2,95 meter. Dat komt vooral de achterpassagiers ten goede.
Aanrakingsgevoelige panelen
Anders dan het strak getrokken exterieur is het interieur volledig opnieuw vormgegeven. Porsche heeft het aantal traditionele knoppen en conventionele instrumenten sterk verminderd. Daarvoor in de plaats komen aanrakingsgevoelige panelen en individueel instelbare displays. Zelfs de centrale ventilatieopeningen worden elektrisch bediend via aanrakingsgevoelige schuiven. Verder bestaat het instrumentarium uit twee 7 inch schermen met centraal een analoge toerenteller, geïnspireerd op de 356A uit 1955. En in de middenconsole is een 12,3 inch scherm van het nieuwe Porsche Communication Management (PCM) opgenomen, te bedienen door zowel bestuurder als passagier. In het PCM zijn onder meer online (navigatie-)functies, smartphone-integratie via Apple Car Play en spaakbediening geïntegreerd.
Voor de aandrijving is keuze uit in eerste instantie drie motoren. De Panamera Turbo met 550 pk en 770 Nm aan koppel, een Panamera 4S met 440 pk en 550 Nm aan koppel, en een 4S Diesel goed voor 422 pk en 850 Nm. Die laatste is de meest krachtigste diesel ooit in een Porsche. Klik hier voor meer informatie over de aandrijflijnen.
Porsche start in november met de levering van de nieuwe Panamera. Prijzen beginnen bij 133.800 euro voor de 4S. De 4S Diesel komt op 143.400 euro en de Turbo moet minimaal 187.900 euro opbrengen.