Leaseauto van de Week: Ford Ka+
De Ford Ka+ is niet de opvolger van de Ka, alleen zijn naam is nog gedeeld. Waar de Ka nog mocht opvallen met zijn design, gaat de Ka+ ‘main stream’, in alle opzichten. Op die manier kan het merk de Fiesta – en met name de volgende generatie – hogerop als premium aanbod, zo laat Ford weten. Maar wat heeft de Ka+ dan te bieden?
Ruimte
Veel ruimte. Ondanks dat hij iets korter is dan de huidige Fiesta, biedt de Ka+ op de achterbank serieus veel ruimte. Twee volwassenen kunnen hier zonder problemen plaatsnemen waarbij voldoende beenruimte over blijft. Op dit vlak laat de nieuwe Ford Ka al vele concurrenten uit het B-segment achter zich, ook de Fiesta, laat staan de echte kleintjes uit het A-segment, waar Ford geen auto voor heeft ontwikkeld omdat daarmee geen geld te verdienen is. Met 270 liter bagageruimte kan de Ka+ zich meten met de Fiesta.
Deze forse binnenruimte is verpakt in een doorsnee verpakte vijfdeurs koets. Je herkent Ford-design in de neus, maar verder houdt het ontwerp zich op de vlakte. We zagen zoiets eerder al bij de kleinere Opel Karl, die ook tam is gelijnd. Ford verweert zich met het argument dat veel kopers niet veel waarde hechten aan design in deze klasse. We zijn dat deels met ze eens; imago en prijs zijn soms nog belangrijker. En hecht je wel meer waarde aan design, dan is er altijd nog de Fiesta. Opel heeft daarvoor de Corsa.
Gefinetuned
Onderhuids deelt de Ka+ ook een stukje DNA van de Fiesta. Verder is de in India geproduceerde en daar al geïntroduceerde Ka+ voor Europa opnieuw gefinetuned, met name als het op de onderstelafstemming, besturing, veiligheidsconstructie en geluidsisolatie aan komt. Hoe dat in de praktijk tot zijn recht komt moet nog blijken, want de eerste exemplaren komen vanaf september pas naar ons land. De auto zou in ieder geval stiller zijn dan een Dacia Sandero of Kia Rio, al vinden we die laatste meer een concurrent voor de Fiesta.
Onder de motorkap maakt Ford omwille van kosten geen gebruik van de alom geprezen 1.0 liter EcoBoost (65/80/100 pk) uit de Fiesta, maar levert een 1.2 liter motor met 70 of 85 pk die op papier iets onzuiniger is (4.9 l/100km). Dat verschil zal in de praktijk wel meevallen, ware het niet dat de CO2-uitstoot (25% bijtelling) hoger ligt en dat heeft – vooral in Nederland - gevolgen voor de prijzen. Die zijn bij ons – in tegenstelling tot andere landen – niet messcherp: 12.995 euro. En dat geldt voor de instapuitvoering zonder airco en zonder optiemogelijkheden…
Twee uitvoeringen
Toch biedt de Ka+ altijd vijf deuren, zes airbags, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, en in hoogte en diepte verstelbaar stuur, mistlampen voor, Hill Launch Assist, snelheidslimiter, en elektrische ramen en spiegels voor 12.995 euro en heeft de verwachte bestseller Ka+ Ultimate airco, radio/CD met SYNC-smartphone koppeling en de sterkere 85 pk motor voor 14.295 euro. Daarbij zijn de opties voor deze uitvoering zeer betaalbaar: stoelverwarming (300 euro), cruise control (200 euro), automatische airco (400 euro) en parkeersensoren, elektrische ramen achter en elektrisch inklapbare buitenspiegels voor 300 euro in het Technology Pack. Met 15 inch lichtmetaal voor 650 euro en privacy glass a 200 euro krijgt de Ka+ ook wat meer glans.
Conclusie
Kan Ford met een rationele nieuwkomer als de Ka+ succes boeken? Wij denken van wel. De Ka+ mag dan misschien wel het budget-alternatief voor de Fiesta zijn, zo zal een groot deel van de klantengroep dat niet ervaren. Bovendien draagt de Ka+ een Ford-badge, een sterk merk met dit restwaarde. De prijs van de Ka+ ligt hoger dan je zou verwachten van Ford’s kleinste maar in werkelijk is de Ka+ ook niet klein, maar juist groots. Daardoor heeft de nieuwkomer minder concurrenten dan de Ka van weleer en staat hij sterk, ook voor in de private lease markt waarbij ratio zwaarder weegt dan emotie.