Volvo S90 en V90 klaar voor de Duitsers
Ergonomie/Ruimte
In bagageruimte mag de V90 dan wel minder ruim zijn dan de uitgezwaaide V70, met 1526 liter capaciteit bij neergeklapte achterbank kan er nog steeds heel veel mee. Vergeet ook niet dat de V90 een slag langer is dan de V70 en daardoor wel 12 centimeter laadlengte biedt (totaal 1.99 meter). Voor de achterpassagiers is de zit nu werkelijk riant dankzij de toegenomen wielbasis. Een meer dan ruime zit mag je ook verwachten en daarin waren de V70 en S80 niet overdadig. Nieuw bij Volvo is ook de uitgebreide stoelverstelling met massagefunctie en visuele weergave op het centrale scherm, waarover zo meer.
Door de jaren heen heeft Volvo het aantal knoppen op dashboards flink in de ban gedaan. Met de komst van het centraal geplaatste 9 inch aanraakscherm van het infotainmentsysteem zijn ze bijna allemaal verdwenen. Slechts een paar elementaire en verplichte vind je onderaan de middenconsole, vergezeld door een grote volumeknop binnen handbereik. Dat zien we graag!
Infotainment
De XC90 van Volvo heeft al laten zien hoe het nieuwste Sensus-infotainmentsysteem heel veel knoppen en menu’s overbodig maakt. De bediening ervan met het 9 inch touchscreen (op de meeste uitvoeringen standaard) komt overeen met dat van een tablet, want je kunt swipen, knijpen en vegen om door comfort- en veiligheidsfuncties te bladeren en de navigatiekaart te verkennen. Het werkt allemaal erg intuïtief. De navigatie-instructies zijn een stuk duidelijker in combinatie met de pijlweergave op het TFT-instrumentarium achter het stuur. Als kers op de taart voor muziekliefhebbers ondersteunt het infotainmentsysteem de Spotify-app met directe streaming. Ideaal!
Uitvoeringen
Volvo hanteert een nieuwe lijn uitrustingsniveaus en voor de S90 en V90 zijn dat Kinetic, Momentum en Inscription. Die laatste is direct herkenbaar aan de zichtbare chroomaccenten op de carrosserie en het interieur met exclusieve details. Sportievelingen zijn vanaf 2017 aangewezen op de R-Design varianten, waarbij ook het onderstel is aangepakt. Voor sportievelingen is dat welkom, want de S90 en V90 zijn zeer comfortabel in hun rijkarakter. Volgend jaar treedt ook de T8 plug-in hybridevariant aan, naast de D3, D4 en D5 diesels en de T5 en T6 benzinemotoriseringen. Lees hier hoeveel vermogen ze in hun mars hebben en hoe ze presteren. Dit jaar geldt voor elke S90 en V90 het 25% bijtellingstarief, volgend jaar is dat 22%, ook voor de plug-in hybride. Prijzen beginnen bij 42.995 euro (S90) en 45.995 euro (V90) maar met een automatische transmissie komt daar 2500 euro bij.
Vergelijking/concurrentie
Zoals gezegd zijn de Duitse merken (Audi, BMW en Mercedes) heer en meester in het segment van de luxe premium sedans en stationwagons. De Volvo S90 en V90 zijn directe concurrenten van de Audi A6, BMW 5 Serie en Mercedes E-Klasse, maar ook de Lexus GS doet mee in het strijdveld. De Zweden onderscheiden zich met hun uitgebreide veiligheidsuitrusting, vriendelijkere optieprijzen en lagere aanschafprijzen. Echt overdadig en sportieve motoren moeten de Volvo’s missen, maar daar is het karakter van de S90 en V90 ook niet naar.
Conclusie
Volvo heeft een sterke positie in Nederland en de nieuwe S90 en V90 gaan dat succes verder uitdragen. Niet alleen is het duo in formaat, ruimte en verfijning serieus opgewassen tegen het Duitse geweld, ook de standaarduitrusting, het veiligheidspakket en de optiemogelijkheden trekken onze aandacht. Dat Volvo er ook nog niet de hoofdprijs voor vraagt, past bij de bescheidenheid van het Zweedse merk.