De toegevoegde waarde van de Mercedes GLC Coupé ontrafeld
Ergonomie/Ruimte
Coupé-DNA toevoegen aan een SUV lijkt funest voor de praktische bruikbaarheid en ruimte. De grove cijfers liegen er niet om want de bagageruimte slinkt van 550 (GLC) naar 491 liter (GLC 350e: 336-1310 liter) terwijl er met de bank neergeklapt ‘slechts’ 1400 liter te vergeven is. Die schuin aflopende achterkant laat nou eenmaal minder ruimte over voor het stouwen, al is de GLC Coupé wel iets langer dan de GLC. En er zijn nog meer verschillen. In vergelijking met zijn directe Duitse concurrent BMW X4 blijft hij ook ietsje achter. Verder heeft het lager aflopende dak - minus vier centimeter - wel meetbaar invloed voor de hoofdruimte achterin, maar écht krap wordt het niet. In het uiterste geval kun je ook nog iets onderuit gaan zitten, een noodgreep voor de echt lange medemens.
Voorin deelt de GLC Coupé zijn cabine en dashboard met de GLC, die elegant is gelijnd maar in de Coupé wat sportiever tot leven komt dankzij specifieke sierlijsten, de donkere dakhemel en standaard leder-achtige bekleding (Artico). Het geheel allemaal behoorlijk afgerond en verfijnd gepresenteerd, in tegenstelling tot voorganger van de GLC (de GLK) waar alles hoekig moest zijn. De afwerking is uit de kunst, hier troeft Mercedes de BMW af. Op details verrast de GLC Coupé nog meer.
Infotainment
Op het gebied van infotainment is COMAND Online van de partij. We kennen het uit andere modellen als een uitgebreid systeem dat je kunt bedienen met spraak, een centraal geplaatst draaiwiel of het 'schrijfpad' dat om dat wiel hangt. Het 8.4 inch mediadisplay bevat geen aanraakfunctie, maar een gemis is dat niet echt. Als voordeliger alternatief biedt Mercedes al dan niet in pakketvorm het Garmin Map Pilot navigatiesysteem met Live Traffic information. In ruil voor minder functies – 7 inch display, geen WiFi, geen touchpad, minder mooie kaarten, geen DVD-functie en geen Mercedes-apps - betaal je ook minder; 1150 euro in plaats van 3570 euro.
Uitvoeringen
Mercedes trakteert voor de GLC Coupé op een uitgebreid dieselaanbod: de 220d (175 pk, 66.550 euro) en 250d (204 pk, 67.550 euro) staan aan de start en worden gevolgd door de 200d (136 pk) en 350d (252 pk). Voor benzinerijders is er de GLC 250 (211 pk, 63.550 euro) of de GLC 350 e (320 pk plug-in hybride) met de GLC 43 van AMG (367 pk) als kerst op de taart. De plug-in hybride wordt net als bij de gewone GLC nauwelijks duurder dan de 250-benzineversie en in combinatie met 21% bijtelling in 2016 en 22% bijtelling in 2017 blijft die stekker-Benz interessant. Stuk voor stuk rijden ze zeer comfortabel, met ruimte voor dynamiek als je het juiste onderstel kiest. Lees er hier meer over.
Met uitzondering van de AMG-motorisatie biedt Mercedes verschillende uitvoeringen: Exclusive, Offroad en AMG-Line, met losse pakketten ‘Ambition’ (oa. navigatie en parkeerhulp) en ‘Prestige’ (Ambitionpakket, alarm, leder, stoelverwarming) en Night (hoogglans zwarte accenten, 19 inch velgen). De specifieke uitrusting is altijd completer dan broer GLC, maar dat zie je ook terug in de prijs.
Vergelijking/concurrentie
In prijs is de Mercedes GLC Coupé niet de voordeligste keuze van het segment. De BMW X4 en Jaguar F-Pace betrekken je nog meer tijdens het rijden en zijn – in ieder geval met de viercilinders – scherper geprijsd. Toch biedt de GLC Coupé desgewenst veel meer comfort en blijft zijn offroadcapaciteit ook serieus te noemen. Daarnaast zijn de optiemogelijkheden groter en biedt Mercedes meer ‘Lines’ om de GLC Coupé op smaak te brengen, luxe dan wel sportief.
Conclusie
Mercedes lijkt elk segment te gaan vullen met een model. De GLC Coupé duikt in het segment dat de BMW X4 en in mindere mate de Jaguar F-Pace hebben gecreëerd. Het sportievere karakter gaat wel iets ten koste van praktische laadruimte maar verder is dat te overzien. Als een van de weinig plug-in hybrides kan de GLC Coupé als 350 e niet alleen dit jaar, maar ook in 2017 op de aandacht van de zakelijke rijder rekenen. Met dank aan de relatief scherpe prijs.