Audi Q2 een aangename verrassing
Ergonomie/Ruimte
Het interieur is in tegenstelling tot het verfrissende exterieurdesign heel herkenbaar en lijkt in grote lijnen op dat van de A3. Gemiste kans? Niet echt, want Audi wordt de laatste jaren geroemd om zijn fraaie, verzorgde interieurs met minimalistisch design en onberispelijke afwerkingskwaliteit. Jammer dus dat de deurpanelen geen enkel stofje hebben, maar gewoon hard kunststof. Zelfs een Polo heeft hier al een laagje texiel afwerking. Ter compensatie brengt Audi wel wat meer kleur in het interieur. in Dat de volumeknop in de Q2 verder naar voren is geplaatst ten opzichte van de A3, vraagt maar een moment gewenning.
Qua ruimte trakteert de Q2 op gemiddelde waarden in dit segment met net voldoende been- en hoofdruimte op de achterbank. Hier hoeft hij zich niet voor te schamen, al zit je wel meer rechtop dan gemiddeld. Zo kan de bagageruimte groter uitvallen, die meet nu 405-1050 liter en dat is meer dan bijvoorbeeld een Audi A3 Sportback.
Infotainment
Audi wilde meer technologie naar een ‘betaalbaar’ model als de Q2 brengen en dus prijkt het MMI systeem met statisch display op het dashboard, optioneel uitgebreid met het digitale instrumentarium (Audi virtual cockpit). Er is zelfs ook nog een head-up display beschikbaar. Aan informatie geen gebrek en dat geldt ook voor de fraaie weergave. Als een van de eerste Audi’s biedt de Q2 nog meer ‘smartphonevriendelijk gemak’ in de vorm van inductieladen (phone box) en Audi connect: een dataservice voor extra informatie onderweg in EU (met optioneel WiFi-hotspot).
Uitvoeringen
In hoofdlijnen is de Q2 beschikbaar in de basisuitvoering, als Q2 Sport en als Q2 Design. Daar bovenop zijn nog Pro Line (Plus) en Pro Line S pakketten beschikbaar. De Q2 Sport staat in het licht met ijszilveren blades, 17 inch lichtmetaal, sportstoelen en rode interieurlijsten. Optioneel is S line beschikbaar waarbij de Q2 een nog grotere mond krijgt. Voor de Design-variant heeft Audi grijze blades, grijze bumpers, witte sierlijsten en andere 17 inch wielen in petto. Lees hier verder over de standaarduitrusting en prijzen van de verschillende versies, want Audi gaat er behoorlijk ver mee. Liefhebbers kunnen zelfs de virtual cockpit (digitaal instrumentenpaneel) en adaptieve cruise control met stuurhulp bestellen.
De Q2 uitvoeringen zijn te bestellen met de 1.0 TFSI (116 pk), 1.4 TFSI (150 pk), 2.0 TFSI (190 pk), 1.6 TDI (116 pk), 2.0 TDI (150/190 pk), met quattro-vierwielaandrijving voor de 1.4 TFSI en 2.0 TDI's. Vierwielaandrijving is voor de rij-eigenschappen nauwelijks van toegevoegde waarde maar loont uiteraard wel tijdens de wintersport. De prijzen beginnen bij 28.990 euro voor de 1.0 TFSI. Het is op het moment van schrijven niet bekend of deze in aanmerking komt voor 21% bijtelling.
Vergelijking/concurrentie
Audi zegt dat de Q2 geen concurrentie heeft. Is dat wel zo? Wellicht zijn er klanten van een niet al te luxe Audi Q3 die ook van de Q2 gelukkig worden. Ze houden dan ruim zeven mille in hun zak en komen wat stoerder voor de dag. De Q2 schurkt ook tegen crossovers aan als de Volvo V40 Cross Country en Mercedes GLA, al hebben die meer de genen van een hatchback en profileert de Q2 zich – ondanks zijn beperkte bodemspeling a 15 centimeter - duidelijker als SUV. De Mini Countryman past dan nog het meest in het straatje van de Q2, ook gezien de doelgroep. Voor al deze modellen geldt wel dat een goed gevulde portemonnee vereist is. Ze zijn duidelijk duurder dan de conventionele hatchback modellen.
Conclusie
Audi presenteert met de Q2 een prettig staaltje out-of-the-box. De Duitsers verleggen hun grenzen met design en positioneren de Q2 voor een nieuwe doelgroep. Daar hoort ook een bijpassende uitrusting bij zoals de standaard telefoonvoorbereiding, progressieve besturing en opvallende looks van de Sport of Design uitvoering bij. Dat de Q2 wel aardig wat moet kosten, is voor dit segment en de leasemarkt niet zo’n probleem. We rekenen op scherpe leaseprijzen!