Baas boven baas met smart fortwo en forfour BRABUS
Ergonomie/Ruimte
De smart fortwo is een tweezitter en de forfour een krappe vierzitter, daar verandert de BRABUS-behandeling niets aan. Wel kan de forfour met zijn ómklapbare readyspace-achterbank verrassend veel ruimte creëren voor bagage. Met de achterbank rechtop is de fortwo juist weer ruimer bemeten; het is dan 260 liter versus een schamele 185 liter. Het duo deelt het dashboard dat speels en logisch is ingedeeld, op een paar verborgen knoppen achter het stuur na. Ook de spiegelverstelling zit precies verkeerd in de handgreep. Het verdient trouwens de aanbeveling om de BRABUS Xclusive-uitvoering te kiezen, want die heeft goed gevormde nappalederen sportstoelen en nog meer zaken die het in- en exerieur aandikken.
Infotainment
Smart biedt standaard een radio-installatie met USB-aansluiting, maar optioneel staat een smartphone app met dito koppeling ter beschikking. Je smarphone fungeert dan als het display van het infotainmentsysteem, maar verbergt wel een aantal vaste knoppen van de radio. De meest fraaie en praktische oplossing is het smart Media-System met touchscreen a 732 euro inclusief automatisch geregelde airco, standaard op de duurdere BRABUS Xclusive-uitvoering. We kennen het geheel van ontwikkelingspartner Renault als R-Link en dat werkt keurig. Handig voor het navigeren is de TomTom Live verkeersinformatie, zodat de verwachte reistijd ook echt duidelijk is. De AUX- en USB-aansluiting ervan is beschikbaar in de middenconsole en MirrorLink verschaft extra smartphoneconnectiviteit. Jammer: tijdens de test wilde het systeem ondanks verwoede pogingen onze iPhone 6 niet opladen via USB.
Uitvoeringen
Smart levert de fortwo, fortwo cabrio en forfour BRABUS in de BRABUS en BRABUS Xclusive-uitvoering. Ze zijn altijd voorzien van de tot 109 pk opgepepte 0.9 liter turbomotor in plaats van de 90 pk variant. Het krachtpatsertje is gekoppeld aan een zestrapsautomaat met dubbele koppeling maar heeft speciale software voor nog snellere schakelingen. Ook een niet te missen sportuitlaat is standaard. Lees hier meer over de uitrusting van deze modellen. De prijslijst loopt van 21.595 euro tot aan 30.195 euro en via de accessoirelijst kunnen ze allemaal nog iets potiger aangekleed worden.
Vergelijking/concurrentie
De concurrentie voor de smart BRABUS-modellen is gering. Ontwikkelingspartner Renault onthulde onlangs de Twingo GT met dezelfde motor en transmissie, Fiat heeft al sinds jaren de optisch sportieve 500S met krachtige turbomotor. Deze twee kosten ongeveer hetzelfde als de BRABUS-modellen, maar wie iets meer betaalt kan al bij Abarth shoppen voor de gepeperde 500. Die heet dan Abarth 595 (vanaf 23.795 euro) en maakt gebruik van een 1.4 liter turbomotor met minimaal 145 tot maximaal 190 pk. Kijk, dat zijn bommetjes! Bovendien is de standaarduitrusting completer en klinkt het uitlaatsysteem onwijs stoer. Ze zijn wel altijd handgeschakeld of gekoppeld aan een semi-automaat (net als de voorgaande smarts). Toch valt de smart in het geheel niet af te serveren, want de rij-eigenschappen van de twee- en vierzitter zijn er met sprongen op vooruit gegaan. Je leest er hier alles over.
Conclusie
Rationeel en financieel zijn de topversies van de smart fortwo en forfour moeilijk te rechtvaardigen, want het zijn prijzige machientjes. Bij dit soort auto’s komt het – net als bij concurrent Fiat 500 – vooral aan op de liefhebberij. Die groep mensen is bereid een dergelijk budget aan compact rijplezier uit te geven.