Plug-in hybride toch nog aantrekkelijk in de lease
In april 2016 maakten we bekend dat de bijtelling voor elke nieuwe auto met een verbrandingsmotor in 2017 naar 22% gaat. Dit uniforme nieuwe tarief maakt de plug-in hybride - die meestal, maar niet altijd duurder is dan een conventionele uitvoering - fiscaal minder aantrekkelijk om zakelijk te rijden. Voor volgend jaar is een grote daling in de interesse van plug-in hybrides dus te verwachten, al zijn er modellen die met een gunstige prijs interessant blijven, waarover zo meer.
Minder bestellingen door...
Dit jaar lijkt de plug-in hybride ook al uit de gratie te raken. Leaseplan meldt dat dit jaar al nog maar 4% van de nieuw bestelde auto’s een plug-in hybride betreft, vorig jaar was dat nog 12%. Die daling heeft verschillende redenen. Enerzijds ging in 2016 voor de plug-in hybrides het bijtellingspercentage van 7% naar 15% of van 15% naar 21%, afhankelijk van de CO2-uitstoot van het betreffende model.
...voorraad!
Toch is die wijziging niet compleet verantwoordelijk voor de genoteerde daling, want verschillende merken (zoals Volkswagen) en leasemaatschappijen hadden begin dit jaar nog een behoorlijk aantal plug-in hybrides op voorraad, of het waren reeds geregistreerde exemplaren. Die werden dus in 2016 niet nieuw besteld. Daar komt ook bij dat er tot in de loop van dit jaar ook nog modellen met 14% bijtelling op vooraad waren, met name de Peugeot 308. Wie echt op zoek was naar aanzienlijk fiscaal voordeel kon dus terecht bij een 2015-model.
Eindsprint
Hoe dan ook verwachten we eind dit jaar alsnog een eindsprint met de registratie van plug-in hybrides. Zeker auto’s als de Volkswagen Golf GTE, Mercedes E 350e, Passat GTE, BMW 225xe en BMW 330e zijn dermate gunstig geprijsd (en uitgerust) ten opzichte van hun benzine- of dieselbroers dat het voor de zakelijke rijder loont om voor deze leaseauto’s met 15% bijtelling te kiezen. In die zin zijn ook de nieuwe BMW 740e plug-in hybride en Audi Q7 e-tron aantrekkelijk in de lease; bij deze topmodellen is de stekkerversie juist het laagst geprijsd. Eind dit jaar verschijnt ook nog de Prius Plug-In Hybrid in de showroom, net als de Kia Optima plug-in hybride. Bij dit duo wordt ook op een scherpe prijs en dus lage bijtelling gerekend. Wanneer een merk in staat is om de prijs ook in 2017 scherp te houden of zelfs een lagere prijs te hanteren dan een reguliere uitvoering, is er volgend jaar ook nog hoop voor de PHEV. Al zijn de verkoopaantallen dan uiteraard veel kleiner dan nu het geval is.
Lease de Mercedes-Benz E-klasse 4d
|