Toyota Prius Plug-in Hybride eind dit jaar in Nederland
Dat hangt vooral af van de prijs. De meeste plug-in hybrides zijn flink duurder dan benzine- of dieselvarianten en nu de bijtelling voor de grootste groep stekkerhybrides 15% bedraagt. Met een prijs van 29.990 euro kan de gewone Prius (21% bijtelling) goed meekomen in het segment, maar wanneer de prijs van de Prius Plug-In hybride meer dan 38 mille bedraagt, is er qua netto bijtelling nauwelijks voordeel te behalen.
50 km elektrisch
Wie zelf de brandstof moet betalen heeft uiteraard wel voordeel, want de stekker-Prius kan maximaal 50 kilometer elektrisch rijden op zijn accu’s. Die accu’s zijn thuis of bij een publieke laadpaal op te laden. Ook is de Prius Plug-In heel zuinig op benzine, in tegenstelling tot de concurrentie. Ten opzichte van de gewone Prius rijdt de plug-in hybride ook op hogere snelheden volledig elektrisch, tot 135 km/u.
Solar roof
Speciaal voor dit model introduceert Toyota ook een solar roof oplaadsysteem waarbij zonenergie wordt opgeslagen in een aparte batterij. Vanuit die batterij wordt de klimaatregeling gevoed bij het rijden op elektriciteit. De nieuwe Prius Plug-In hybride is herkenbaar aan zijn specifiek gewijzigde neus met LED-koplampen en LED-achterlichten. Verder beschikt hij over dezelfde veiligheidssystemen als zijn ‘gewone’ broer, met onder meer adaptieve cruise control, voetgangersdetectie, rijstrookhulp en verkeerdbordherkenning. Alle specificaties, uitrusting en prijzen worden tegen het einde van dit jaar bekend gemaakt.