Kleinere leaseauto’s duurder, grote leaseauto’s goedkoper
Compacte segment
Hoewel het gemiddelde leasetarief dit jaar nagenoeg gelijk is aan dat van 2011, zien we binnen de grote en kleine klassen wel verschuivingen. De populaire kleine leaseauto’s zoals de Volkswagen Up en Peugeot 107 werden de afgelopen vijf jaar duurder; de operationele leaseprijs (exclusief brandstofvoorschot) nam met bijna 19% toe. In het segment van de Ford Fiesta en Volkswagen Polo (het B-segment) stegen de leaseprijzen met iets meer dan 7%. Reden voor de stijging is de de hogere kale prijzen van de auto’s en de toegenomen wegenbelasting (MRB) en aanschafbelasting (BPM) op deze modellen. Ook worden - juist vanwege de hoge vraag - minder kortingen op compacte modellen gegeven.
Middenklasse
Modellen uit de compacte middenklasse en middenklasse - samen goed voor de helft van de leasemarkt in Nederland werden de afgelopen vijf jaar iets voordeliger. De leaseprijzen van het C-segment (Volkswagen Golf ea.) zakten met 3.7%, het D-segment (Ford Mondeo ea.) met (slechts) 0.1%. In de klasse van de Audi A6, BMW 5 Serie en Mercedes E-Klasse constateert het CBS een daling van 6.1% in de leaseprijzen. Hier liggen de kortingen op modellen hoger en zijn grotere onderhoudsintervallen in het voordeel. Bovendien houden grotere modellen langer hun restwaarde na de leasetermijn.
Benzinemodellen duurder
Los van de segmenten maken de leaseprijzen ook naar brandstofsoort een ontwikkeling door; De leaseprijs van benzinemodellen steeg gemiddeld met 2,8 procent, terwijl de dieselmodellen gemiddeld 2,7 procent goedkoper werden. De leaseprijs van de alternatieve brandstoftypen, zoals de elektrische en hybride auto’s, was een fractie hoger dan vijf jaar geleden.