BMW 3 Serie volgend jaar als plug-in hybrid
7% bijtelling
De buitenkant blijft namelijk nog even geheim. Verwacht echter geen enorme wijzigingen ten opzichte van de normale BMW 3 Serie. De grootste verandering is de extra tank-klep in het linker voorscherm. Daar zit de aansluiting voor de stekker. De technische specificaties zijn al wel bekend: gecombineerd heeft de 3 Serie eDrive een vermogen van 245 pk en 400 Nm. Net zoveel vermogen als de 328i dus, maar wel meer 50 Nm meer koppel. Het gemiddeld verbruik ligt echter behoorlijk onder dat van de 328i: waar die auto een gemiddeld verbruik heeft van 6,3 liter per 100 kilometer, neemt de 3 Serie eDrive genoegen met 2,0 liter per 100 kilometer. Dat haalt hij onder andere omdat hij 35 kilometer elektisch kan rijden tot 120 km/h. Dat betekent een uitstoot van 50 gram CO2 per kilometer en laat dat nu net de magische grens zijn voor 7% bijtelling volgend jaar...
Navigatie
Het accupakket moet volgens BMW maar een klein beetje van de bagageruimte innemen. De accu's zitten gekoppeld aan een elektromotor die in de 8-traps automaat is verwerkt. Hij blijft dus gewoon gebruik maken van de achttraps automaat die BMW al in andere modellen levert. Om het maximale uit de accu's te halen, houdt de auto rekening met de route die je gaat rijden. Hij maakt gebruik van gegevens van het navigatiesysteem: verkeer maar ook hoogteverschillen neemt hij erin mee, om de aandrijflijn er klaar voor te maken.