Renault Megane Estate aan de leiding?
Ergonomie/Ruimte
Renault maakt de Mégane Estate maar liefst 30 centimeter langer dan de hatchback. Dat zien we terug in het ruimteaanbod, want op de achterbank is meer beenruimte beschikbaar. Goed nieuws, want daarin was de Mégane hatchback geen hoogvlieger. Verder pakt de Estate uit met lekker veel bagageruimte (580-1695 liter), waarbij de laadlengte tot 2.70 meter toeneemt als de passagiersstoel is neergeklapt. Een unieke feature in dit segment – overigens wel een optie.
Infotainment
In het dashboard van de Mégane kent het 8.7 inch aanraakscherm een belangrijke rol voor de bediening van audio, navigatie en telefonie. De interface is niet heel hoogstaand maar je raakt er wel snel aan gewend. Het 8.7 inch-display staat in de portretstand en is tegen meerprijs beschikbaar op de meeste uitvoeringen. Vanaf de uitvoering Zen monteert het merk namelijk een 7-inch variant, die verder beschikt over dezelfde functionaliteiten zoals DAB+, TomTom Live Services. Hier kun je meer lezen over de beschikbare uitrustingen.
Uitvoeringen
De nieuwe Mégane Estate volgt de hatchback in het gamma met uitvoeringen zoals Life, Zen, Bose, GT-Line en GT. Business-uitvoeringen zijn niet beschikbaar. De Bose-uitvoering is naar verwachting de bestseller, al heeft Renault in het verleden ook veel succes geboekt met de GT-Line. Deze valt op door sportieve in- en exterieurelementen en is ook te bestellen met de populaire dCi 110 diesel. Lees hier meer over het motorenaanbod. Een driedeurs Mégane komt er niet meer en dat geldt ook voor de cabriolet.
Vergelijk/concurrentie
Het C-segment is een van de meest bevochten segmenten en dus valt de Mégane in een vijver van concurrenten, waaronder de Volkswagen Golf Variant, Opel Astra Sports Tourer, Toyota Auris TS, Peugeot 308 SW, Skoda Octavia en Ford Focus Wagon. Hierbij is de Opel Astra de nieuwste speler, terwijl de andere genoemde concurrenten al over hun verkoophoogtepunt heen zijn. De Fransoos komt qua liters bagageruimte niet als ruimste uit de hoek, maar biedt relatief veel beenruimte en flexibiliteit. Ook zijn de prijzen scherp te noemen.
Conclusie
Het succes van de vorige Mégane Estate kan de nieuwe in Nederland niet evenaren, simpelweg vanwege het gewijzigde bijtellingsklimaat. Toch blijft de Fransoos een aantrekkelijke speler in het populaire C-segment met veel bagage- en beenruimte, praktisch laadgemak, een fijne diesel en een design dat veel mensen aanspreekt. Dat de prijzen competitief zijn en de uitrusting behoorlijk compleet is, is minstens zo belangrijk. Nu de concurrenten op leeftijd raken staat de Mégane extra in de schijnwerpers.