Verslavend leaseplezier: Audi TT RS
Ergonomie/ruimte
Een Audi TT koop je niet voor zijn ruimte, dat is duidelijk, maar voor zijn scherpe design. Toch biedt de Coupé 305-712 liter bagageruimte dankzij de neerklapbare achterbank en kan er in de Roadster maximaal 280 liter mee. Het interieur zelf is zoals dat hoort bij dit type auto vrij gesloten en compact, maar met bekerhouders en vakjes kun je toch de noodzakelijke losse spullen kwijt. Het minimalistische design van het dashboard past uitstekend bij de auto en de filosofie van Audi. Er zit namelijk meer functionaliteit in verborgen; in de ventilatieroosters schuilt de bediening van de airco en het instrumentarium is volledig digitaal. Met een druk op de knop schotelt de Audi Virtual Cockpit je de benodigde tellers, G-krachten en motorgegevens voor, het navigatiebeeld of een combinatie ervan. Op het stuur tref je – lekker racy – de startknop en de Audi drive mode selector.
Infotainment
In de Audi TT is er geen plaats voor een groot zelfstandig MMI-scherm voor infotainment. In plaats daarvan zie je de weergave alleen terug in het digitale instrumentarium, de Audi Virtual Cockpit. Het MMI-navigatiesysteem laat zich herkenbaar bedienen via de draaiknop en schakeltoetsen in de middentunnel of via stemherkenning. De weergave van de navigatie is naar wens over de volledige breedte van het scherm of een gedeelte. De Virtual Cockpit werkt met een druk op de knop (van het stuur) in verschillende modi. In de TT RS wordt het MMI infotainmentsysteem standaard geleverd met Audi Connect, een connectiviteitsdienst waarbij je onderweg over extra (nieuws- en weer)informatie beschikt.
Uitvoeringen
Voorlopig kent Audi alleen de TT RS in één uitvoering, maar het zal ons niet verbazen als er ooit een Plus-versie gereed staat. Het credo ‘Born on the track, built for the road’ biedt wat dat betreft nog wel wat ruimte. De huidige uitvoering kost 87.900 euro (Coupé) en 90.900 euro (Roadster) en daarvoor krijg je altijd de sportuitlaat, quattro vierwielaandrijving, 2.5 TFSI benzinemotor met 400 pk en een S tronic automaat. Op de optielijst staan onder meer keramische remmen en adaptieve demping. Lees hier hoe dat tot uiting komt in het rijden en wat de TT RS verder qua luxe in zijn mars heeft.
Vergelijk/concurrentie
Veel concurrenten heeft de Audi TT niet. De BMW Z4 loopt op zijn einde, maar Mercedes-Benz heeft de SLC. En die is er sinds kort als 43 AMG met 367 pk sterke zescilinder. Die heeft dus minder vermogen dan de TT RS en daar is de prijs dan naar: 75.995 euro. Binnen eigen huis is de TTS een soort van concurrent, maar omdat de TT RS de overtreffende trap is, zie je dat ook terug in de prijs. Voor wat hoort wat. Die TTS heeft dan weer een Franse concurrent, de Peugeot RCZ. Maar die is uit productie.
Conclusie
De Audi TT RS is de smaakmaker in het gamma van de TT-familie en zo gedraagt hij zich ook. Zijn 2.5 TFSI motor laat gretig van zich voren via de sportuitlaat en daar krijg je niet snel genoeg van. Met een prijs van krap negentig mille is het wel een zeer prijzig paradepaardje en aanmerkelijk duurder dan de concurrentie. Audi maakt dat goed met veel vermogen, vierwielaandrijving en innovatieve technologie.