Tesla Model X: de leukste leaseauto?
Ergonomie/ruimte
Voorin is er aan ruimte niets te klagen. Hoofd, benen en schouders hebben ruimte zat. Op de twee stoelen daarachter – de middelste stoel is optioneel – is het ook prima vertoeven. Dan moeten de stoelen niet in de voorste stand staan, maar die is toch vooral bedoeld voor tijdens het instappen van achterpassagiers. Nog meer achterpassagiers inderdaad, want er is een derde zitrij. Hoewel je met je hoofd dicht bij de achterruit komt, kun je daar als volwassene ook prima zitten. Wel heb je vlak voor je voorhoofd een dikke dakbalk zitten. Je kijkt er niet tegenaan, maar het komt gevoelsmatig wel op je af. Als je bent gaan zitten en je laat de tweede zitrij weer naar achteren komen, druk dan wel op tijd op het knopje om dit proces te stoppen. De automatische stoelen vinden het namelijk geen probleem om de benen te pletten van degenen helemaal achterin. Een klein smetje op een verder zo slim gebouwd stoelsysteem.
Net als de Model S heeft ook de Model X een bagageruimte voorin. Samen met de ruimte achterin kom je op een totaal van 2.180 liter voor de door ons geteste versie met zes stoelen. Naast de variant met zes stoelen is er ook een vijf- en zevenzitsconfiguratie. Om de achterste zitrij te bereiken schuift de middelste rij met een druk op de knop automatisch naar voren. De achterstoelen kunnen vanuit de bagageruimte met een druk op de knop neerklappen. Je hebt dan een vlakke laadvloer.
Praktisch puntje: achterin is een volledig gebrek aan opbergmogelijkheden. Het gebrek aan deurvakken is logisch, daar zou alles bij het openen toch alleen maar uitvallen. Maar op de rug van de bestuurdersstoel zouden we toch op z’n minst wel een netje voor kleinere spullen willen. Ook in de achterkant van de middenconsole tussen de voorstoelen zitten geen opbergvakken. Tussen de stoelen van de tweede zitrij is het leeg, daar kun je eventueel nog iets op de grond zetten of leggen. Niet het meest handig, maar het past wel bij de eigenwijze auto die veel meer opvallende zaken heeft.
Infotainment
Het infotainmentsysteem is een groot deel van het dashboard, met een touchscreen van maar liefst 17 inch, dat werkt als een grote iPad. Qua dashboarddesign zorgt dat ervoor dat het grote vierkante scherm geen geheel vormt met het verder mooi vormgegeven dashboard, maar het werkt wel fijn. Knoppen zijn er nauwelijks tot niet in het dashboard, alles gaat via het scherm. Daarbij zit alles op logische plekken, waarbij ‘knoppen’ zoals de airco en radio vaste plaatsen hebben. Zo zijn die altijd te bedienen, in welk menu je verder ook zit. Grafisch ziet het er mooi uit en je kunt zelfs met behulp van een 4G-verbinding internetten als op een iPad. Kun je in de file even opzoeken wat wij allemaal al over de auto hebben geschreven bijvoorbeeld, of tijdens je proefrit alvast een leaseofferte bij ons aanvragen. De 4G-verbinding is de eerste vier jaar gratis, daarna moet je het abonnement zelf betalen.
Als je je telefoon koppelt aan het multimediasysteem, zijn je Spotify-lijst en je kalender/agenda overgezet naar de auto. Zoals gezegd werkt het scherm als een iPad en je kunt daarbij zelf de indeling bepalen. Wil je Google Maps bijvoorbeeld in de bovenste of de onderste helft van het scherm? Een leuk detail is te vinden tussen de tellers achter het stuur. Daartussen zie je een weergave van de auto, met daaromheen de medeweggebruikers die hij registreert. Zet je je lampen of richtingaanwijzer aan, dan gaan die ook aan bij de weergave.
Uitvoeringen
Het aanbod van de Tesla Model X begint bij de 60D, die in de prijslijst staat voor 90.600 euro. Die heeft een 60 kWh-accu, maar als je uiteindelijk toch spijt krijgt van die keuze kun je hem laten upgraden naar een 75 kWh-accu. Direct die uitvoering kiezen is echter voordeliger en die staat in de lijst voor 100.600 euro. De 90D kost 111.200 euro en als je de door ons geteste P90D versie wilt, dan betaal je 133.500 euro. Het topmodel is de recent gepresenteerde en binnenkort leverbare P100D, die voor 155.700 euro weg mag. Meer over de beschikbare motoren, het opladen en de laadtijden kun je hier lezen.
Vergelijking/concurrentie
De eerste gedachte is ‘geen concurrentie’, want er zijn geen andere volledig elektrische SUV’s die deze prestaties kunnen leveren. Vergelijk met de huidige concurrentie is er vooral op prestatiegebied en dan kom je uit bij auto’s zoals een BMW Q7, BMW X5 of X6, Mercedes-Benz GLE, Jaguar F-Pace of een Range Rover van onderaan het aanbod. Afhankelijk van de specifieke uitvoering van de Model X gaat de vergelijking dan op met de sportmodellen van die auto’s.
Volledig elektrische SUV’s zijn er nog niet in deze prijsklasse. Wel zijn er sterke aanwijzingen dat Jaguar met een elektrische F-Pace komt en ook BMW schijnt aan een concurrent te werken in de vorm van een elektrische X5. Andere merken, zoals Audi, werken er ook aan maar daarvan duurt het nog wel even voor die echt op de markt komen. Voorlopig heeft de Tesla Model X het rijk alleen als het gaat om een SUV/crossover met hoge prestaties en lage bijtelling.
Conclusie
Weinig bijtelling voor een auto die in iets meer dan drie seconden op de 100 km/h zit? De Tesla Model X maakt het mogelijk. Het is niet de meest goedkope auto, maar de bijtelling en andere voordelen maken dat je hem als zakelijke rijder toch met een gerust hart best eens boven de concurrentie zou kunnen verkiezen.
Lease de Tesla Model X 5d
|