Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_so25cisp7asu4sd53oh6183i76, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/0a69df1f4e2139ad19c629c36fd23aefedf875d8): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/3c2771413d4ce0a45c47b5c3fc74afba231d8822): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Lease de Volvo V90 leaseauto aan de hand van deze leaseautotest


| Door:

Volvo V90 D4 Inscription Geartronic gemaakt voor de zakelijke rijder

De Volvo V70 is niet meer en daarom is er de V90 die het stokje overneemt. De estate volgt na de introductie van de XC90 en S90 maar is minstens zo spraakmakend als het gaat om veiligheid en premium klasse. We maken kennis met de leasefavoriet V90 D4.

Ergonomie/Ruimte

De schuine achterruit van de V90 maakt de estate weliswaar flitsender om te zien, de bagageruimte nam ten opzichte van de V70 wel iets af. Toch is er nog altijd 1526 liter en dat is bijna modaal in deze klasse. De beenruimte is overigens weer bovengemiddeld en zet ook de V70 van weleer het schaamrood op de kaken. Riant! Het dashboard van de V90 (en S90) wijkt licht af van de XC90, maar ze delen allen hoogwaardige afwerking met een moderne look and feel waar je je snel thuis voelt. Ook het Sensus infotainmentsysteem met 10.2 inch touchscreen draagt bij aan de rust in het interieur, want knoppen zijn schaars. De stuurbediening van de boordcomputer is wat complexer te doorgronden.

Infotainment

Standaard levert Volvo een 9 inch scherm, maar omdat de meeste exemplaren luxer de deur uit gaan, hebben de meeste exemplaren het Sensus infotainmentsysteem met 10 inch scherm. Wie met een iPad overweg kan weet ook zijn weg met dit systeem te vinden en dat is een zegen. Ook handig: het startscherm – altijd op te roepen met een druk op de home-button - is deels zelf in te delen met functies die je het meest gebruikt. Je moet alleen even weten dat naar links swipen resulteert in de bediening van hulpsystemen en naar rechts bedoeld is voor bijvoorbeeld audio-instellingen. Een nieuwe update zou er voor moeten zorgen dat de navigatiestem na uitschakelen ook daadwerkelijk de mond gesnoerd blijft. Nu is het zo dat deze na elke herstart van de motor weer terugkeert en dat is irritant. Met name de navigatie vraagt na een start ook wel wat opstarttijd. 

Uitvoeringen

De Volvo V90 is net als de Volvo S90 verkrijgbaar als Kinetic, Momentum en Inscription. Alleen de D3 en D4 zijn als Kinetic beschikbaar en deze diesels zijn ook als enige standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak in plaats van een automaat. De door ons gereden D4 diesel is geknipt voor de auto en werkt goed samen met de achttrapsautomaat. Later dit jaar volgt ook nog de R-Design-uitvoering met sportieve touch en volgend jaar komt ook de V90 Cross Country het aanbod completeren. Naar verwachting heeft de Momentum-uitvoering de meeste interesse, aangevuld met de Intro Line. Lees daar meer over bij prijs/uitrusting.

Vergelijking/concurrentie

Als concurrentie van de V90 noemden we al de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse. Deze is momenteel erg aantrekkelijk als plug-in hybride met 15% bijtelling, maar is er dan alleen als Estate. De gelijkwaardige 220d diesel van de Mercedes is niet stiller, maar heeft wel een nog soepeler werkende negentrapsautomaat. Ook de luchtvering biedt nog meer comfort, zelfs met grote wielen. De BMW 5 Serie en Audi A6 zijn ook concurrenten van de V90, maar lopen al wat langer mee. Later dit jaar staat de nieuwe 5 Serie op de rol maar die zal altijd nadrukkelijk dynamisch ingesteld zijn. Volvo kiest voor comfort en dat tegen gunstigere prijzen

Conclusie

Volvo moet van goede huizen komen om de Duitse concurrentie een schop te kunnen geven en diens berijders te overtuigen in een Volvo te stappen. Op gebied van design, finesse en comfort kan de V90 daar in slagen. Ook de prijs is net even wat scherper. De comfortabele rijeigenschappen gaan een vlotte rijstijl niet uit de weg, maar wie de sportiviteit van een Audi of BMW wenst moet nog even wachten op de R-Design uitvoering. Missie geslaagd.

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_so25cisp7asu4sd53oh6183i76, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0