De nieuwe Ford Ka+; een goed alternatief?
Ergonomie/ruimte
Ford belooft een ruim interieur en zeker gezien de afmetingen van de auto kunnen we die belofte bevestigen. Voorin zit je prima, met voldoende ruimte om je heen. Voor de Europese markt heeft Ford andere stoelen in de Ka+ gemonteerd en die zitten goed. Doordat je ook relatief ver van de voorruit zit, heb je een ruimtelijk gevoel in de toch niet grote auto. Ook achterin is het vrij ruim. We kunnen goed achter onszelf zitten en hebben daarbij meer beenruimte dan in sommige B-segmenters zoals de Renault Clio. Ook in de Fiesta is het wat krapper. De hoofdruimte wordt achterin wel wat minder, maar het is te doen. Er kan in het midden een vijfde persoon mee, maar waarschijnlijk wordt het dan wel wat krapjes.
In het interieur zijn volgens Ford maar liefst 21 opbergvakken te vinden. We hebben het niet nageteld, maar als je ook de kleinere vakjes meetelt zou dat best kunnen kloppen. Opvallend is het kleine opbergvakje links in het dashboard, dat alleen bereikbaar is met het bestuurdersportier open. Dat vakje is bedoeld om tijdens het parkeren waardevolle spullen buiten het zicht in op te bergen, of tijdens het rijden je telefoon zodat je daar gegarandeerd vanaf blijft. De bagageruimte van de Ka+ meet 272 liter. Opvallend is dat de achterklep geen handgreep heeft om hem te openen. Dat moet altijd via een knopje op de autosleutel of een knopje in het interieur. Niet de meest handige oplossing en zeker bij een budgetauto lijkt een gewone handgreep ons een logischere keuze. De tankklep opent op dezelfde manier.
De trekhaak kan maximaal een gewicht van 300 kg aan (500 kg voor de 70 pk-versie). Een beetje aanhanger gaat daar al gauw overheen, dus de trekhaak is vooral geschikt voor een fietsendrager. Iets om rekening mee te houden.
Infotainment
Infotainment is in de Ka+ niet heel erg aanwezig. Optioneel is er een aftermarket navigatiesysteem, dat aan de A-stijl te bevestigen is. Omdat die bevestiging wel af-fabriek is, is het snoertje dan mooi weggewerkt. Het dashboard heeft zelf wel een schermpje, dat vrij klein is. Het schermpje is dan ook geen touchscreen, de bediening gaat via knopjes en spraak. De multimedia op het scherm bestaat uit de radio en Sync met – best hip – AppLink. Daarmee kun je een paar van de smartphoneapps ook in de auto gebruiken. Ford heeft aan de Ka+ de nodige aanpassingen gedaan voor de Europese markt, maar wij hadden het wel logisch gevonden als dit kleine schermpje was vervangen door het multimediascherm uit de Fiesta. Ford wil ook jongeren met de Ka+ bereiken en dan zou je wat meer multimedia verwachten in de auto. Aan de andere kant, de gemiddelde koper zoals wij die voor ons zien zal genoeg hebben aan een goede radio. Die is standaard op de Trend Ultimate.
Uitvoeringen
Ook het uitvoeringenaanbod is overzichtelijk. De 70 pk-versie is er alleen als Trend Essential en zoals de naam al zegt heb je dan alleen de essentiële zaken zoals die standaard geleverd worden. De enige keuze die je dan hebt op de optielijst is om hem in een andere kleur dan wit of geel te laten spuiten.
De 85 pk-variant is altijd een Trend Ultimate. Naast de hier genoemde standaarduitrusting en opties, kun je de Ultimate verder nog uitrusten met automatische airco, cruise control met lederen stuur, verwarmde voorstoelen, privacy glass achter, premium carrosserielakken en een ruimtebesparend reservewiel.
Vergelijking/concurrentie
De Ka+ gaat het moeilijk krijgen, want de concurrentie komt uit vele hoeken. In de budgethoek van het compacte B-segment heb je vooral de iets goedkopere Dacia Sandero. De Logan zou daar ondanks zijn grotere formaat ook nog wel toe gerekend kunnen worden. Echter, kleed je de Ka+ een beetje aan met de opties die je wilt, dan kom je met de prijs al meer buiten de budgetafdeling. Dan is er in de vorm van de Fiesta zelfs concurrentie uit eigen huis, hoewel te verwachten is dat de aanstaande volgende Fiesta een stapje duurder zal worden. Voor de prijs van de geteste uitvoering rij je verder ook al in een Hyundai i20 of ruimere Kia Rio. Met slechts een klein beetje doorsparen kom je ook al op auto’s als een Suzuki Swift, Opel Corsa, Peugeot 208 of zelfs een Renault Clio of Volkswagen Polo in basis-uitvoering. En wat te denken van de nog altijd scherp geprijsde Fiat Punto of de iets kleinere maar relatief ruime Hyundai i10?
Conclusie
We vragen ons af of de Ka+ veel potten zal weten te breken op de (private) leasemarkt. Aan de auto zelf zal het niet liggen. Zeker met de doelgroep in gedachte is er niet zo veel op de auto aan te merken. Er is in het segment echter veel concurrentie, die vaak meer bieden voor een vergelijkbare prijs…