Transformatie geeft Peugeot 3008 nieuwe kansen
Ergonomie/Ruimte
Niet alleen qua design en proporties, maar ook in het interieur ontketent Peugeot een flinke ontwikkeling. De 3008 krijgt als eerste model het nieuwe i-Cockpit interieur waarbij Peugeot met minder knoppen werkt, in combinatie met een hooggeplaatst instrumentarium en verse infotainmentsysteem met 8-inch touchscreen. Het resultaat is heel behoorlijk; de overgebleven knoppen zijn mooi gestileerd en zitten binnen handbereik. Dankzij een klein stuur – waarover zo meer – heb je ook goed zicht op het digitale instrumentarium, al vervangt het niet voor iedereen de functie van een head-up display. Peugeot wilde twee vliegen in een klap slaan, maar tijdens het insturen in een bocht valt toch een deel van het scherm uit je beeld. En dat is onhandig tijdens navigeren.
Als het om ruimte gaat is de 3008 iets ruimer dan zijn voorganger uit 2009, met meer hoofd- en beenruimte achterin. In de nieuwe 3008 kan ook meer bagage mee, want de capaciteit bedraagt nu 520 tot 1580 liter. Bovendien kan de passagiersstoel plat en dat levert maar liefst 3.00 meter laadlengte op! De stoelen voorin zijn in de luxere versies voorzien van verstelbare zittingen en dat is een uitkomst omdat de standaardstoelen wat ‘kort’ zijn voor de onderbenen. Een opvallend gegeven, want meestal zijn de Franse merken juist heer en meester in riante stoelen. Toch geeft het interieur met het nieuwe dashboard je een geavanceerd, hoogwaardig en modern gevoel mee. Dan zien we nog even door de vingers dat de betreffende auto’s uit de voorserie waren, waarbij niet elk kunststof deel even strak gemonteerd was.
Infotainment
Tijdens een eerdere introductie in Parijs stelde Peugeot ons de nieuwe i-Cockpit voor met het bijbehorende infotainmentsysteem, inclusief MirrorLink, Apple CarPlay en Android Auto. Het systeem is compleet nieuw en integreert ook nieuwe comfortfuncties zoals een parfumeur en massage. Voor de navigatie werkt Peugeot met TomTom Live Traffic zodat betrouwbare verkeersinformatie geboden kan worden, evenals lokale brandstofprijzen bij tankstations en het plaatselijke weer. De navigatie en audio kan ook weergegeven worden op het 12.3 inch metende head-up instrumentenpaneel, een praktische innovatie waar je bij andere merken altijd (veel) voor moet bijbetalen. Met verschillende thema-weergaven presenteert Peugeot deze informatie traditioneel of heel modern. Zie daarvoor de foto’s in de galerij.
Uitvoeringen
De nieuwe 3008 is vanaf iets meer dan 29 mille verkrijgbaar in maar liefst negen uitvoeringen: Access, Active, Allure, Premiere, GT-Line, GT, Blue Lease Premium, Blue Lease Executive en Blue Lease GT-Line. De Blue Lease-versies zijn bedoeld voor de zakelijke rijder en hebben een scherpere prijs, terwijl de 3008 Premiere een introductie-uitvoering voor iedereen is, met onder meer navigatie, een elektrisch te openen kofferklep, keyless entry/start en een achteruitrijcamera. Deze is er vanaf 33.604 euro en die prijs geldt voor de 1.2 THP 130 benzinemotor, maar er is ook nog een THP 165 benzinemotor en - belangrijk voor de zakelijke markt - een palet soepele BlueHDi diesels met 120 tot 180 pk. De diesels zijn wel flink duurder. Lees er hier meer over.
Vergelijking/concurrentie
In een opkomend segment heeft de 3008 als SUV juist veel concurrentie. Populaire tegenstrevers zijn de Renault Kadjar en Nissan Qashqai. Dan zijn er ook nog Koreanen als de nieuwe Kia Sportage en Hyundai Tucson. Qua prijs stapt de Peugeot niet zo laag in als deze auto’s, maar hij loopt wel in de pas met de Mazda CX-5. Peugeot weet de prijs goed te maken met een fraai interieur, sterkere basismotoren, 21% bijtelling in 2016 en relatief veel luxe. In tegenstelling tot de concurrentie is de 3008 niet leverbaar met vierwielaandrijving, het is wachten tot 2019 voor een 3008 met stekker. Waar de Peugeot voorheen op de comfortabele toer was, stuurt en rijdt de tweede generatie een stuk directer en strakker, meer zoals de Mazda CX-5. In deze klasse is de Renault Kadjar dan de meest comfortabele keuze.
Conclusie
De nieuwe Peugeot 3008 herken je niet terug nu de succesvolle crossover tot SUV is omgevormd. Een hybridevariant met vierwielaandrijving staat de komende twee jaar niet op de prijslijst, maar de motoren die interessant zijn voor de zakelijke rijder weten goed te overtuigen, evenals het rijgedrag. De concurrentie is groot, maar de Fransen zetten zich extra in de kijker met design.