Infographic: de bijtelling voor leaseauto's in 2017
Het jaar is al weer bijna om en ook dit jaar brengt de jaarwisseling andere bijtellingscategorieën met zich mee. LeaseAutoVandaag heeft de bijtellingswijzigingen overzichtelijk weergeven in deze handige infographic. Zo zie je in één oogopslag wat er verandert en weet je of je de leaseauto van jouw keuze volgens jaar meer of minder bijtelling zal hebben en dus of het loon om nog dit jaar of juist volgend jaar te kiezen voor jouw nieuwe leaseauto. Onder de infographic volgt een toelichting.
De huidige situatie
Dit jaar hebben we vier bijtellingscategorieën. Voor auto’s zonder uitstoot betaal je 4% bijtelling. Stoot je auto maximaal 50 gram CO2 per kilometer uit, dan betaal je 15% bijtelling. Dit zijn vooral (plug-in) hybrides. Bij meer dan 50 gram, maar minder dan 106 gram CO2 per kilometer betaal je 21% bijtelling. Dit zijn vooral de zogenaamde ‘spaardiesels’ en andere erg zuinige auto’s zonder elektro-ondersteuning, zoals stadautootjes met driecilinder turbomotortje. De laatste categorie is de volle 25% bijtelling, die je betaalt voor alles dat meer dan 106 gram CO2 per kilometer uitstoot.
Volgend jaar
Volgend jaar worden de bijtellingscategorieën flink uitgedund. Er blijven er nog maar twee over. Auto’s zonder uitstoot blijven profiteren van slechts 4% bijtelling. Alle auto’s met ook maar enige vorm van CO2-uitstoot krijgen een tarief van 22% bijtelling.
Wat betekent dit?
Het gevolg van de nieuwe bijtellingscategorieën is dat sommige auto’s wat duurder worden in de lease, maar de meeste zullen goedkoper worden. De auto’s die het meest in leaseprijs zullen stijgen, zijn de (plug-in) hybrides. De aanwezige brandstofmotor zorgt nou eenmaal voor uitstoot, wat ervoor zorgt dat ook die leaserijders nu 22% bijtelling gaan betalen als hun auto in 2017 is geregistreerd. Wil je nog bijtellingsvoordeel scoren met een plug-in hybride? Zorg dan snel dat je leaseauto nog in 2016 word geregistreerd.
De ‘semi-zuinige’ auto’s zoals de genoemde spaardiesels en kleine stadsauto’s, zullen niet heel veel merken, aangezien de bijtelling voor die auto’s slechts van 21% naar 22% stijgt. Die auto’s nog dit jaar laten registreren heeft dus nog wel een voordeel, maar het is vrij beperkt. Bij duurdere auto’s of auto’s die full-options zijn uitgerust, kan het over de hele leaseperiode wel nog een echt voordeel betekenen.
Het overgrote deel van de auto’s valt dit jaar echter in de 25% bijtellingscategorie. Als je zo’n auto op het oog hebt, kun je dus beter nog heel even wachten en hem in 2017 laten registreren. Zeker bij de wat duurdere auto’s kan dat een flink voordeel opleveren, want hoe duurder de auto, hoe meer voordeel je hebt ten opzichte van registratie in 2016. Dan komen leuke auto's in zicht die nu net buiten de boot van 21% bijtelling vallen.
Verwachtingen
De verwachting is dat de nieuwe bijtellingscategorieën voor veranderingen in de leasemarkt gaan zorgen. De verkoop van plug-in hybrides zal door de nieuwe bijtellingscategorie flink gaan afnemen zo verwachten wij, omdat in veel gevallen een reguliere benzine- of dieselvariant voordeliger is in prijs en dus in bijtelling. Voor volledig elektrische auto’s zal niet heel veel veranderen. Het flinke bijtellingsvoordeel zal voor genoeg mensen een reden blijven om een volledig elektrische leaseauto te nemen. Zeker nu er steeds meer volledig elektrische auto's op de markt komen met een grote actieradius. In 2017 heeft de 22% bijtellingscategorie overduidelijk de grootste interesse van de zakelijke rijder, met de grootste keuze uit leaseauto's. Dat biedt ruimte om weer met het hart te kiezen. Kortom: het zakelijk rijdend wagenpark wordt gevarieerder.