Volvo XC90 opnieuw koploper in segment
Volvo kon met de XC90 een vliegende start maken dankzij de T8 Twin Engine plug-in hybride die in zijn introductiejaar op slechts 7% bijtelling kon rekenen. Dit jaar profiteert de Zweed van 15% bijtelling en blijft hij bijzonder populair. Waar de BMW X5 en Audi Q7/SQ7 samen goed zijn voor ruim 1000 geregistreerde exemplaren, stuurde Volvo van de nieuwe XC90 dit jaar al 1730 stuks de weg op.
Ook aantrekkelijk in 2017
Goed, de nieuwe XC90 is dus segmentleider in de wereld van grote SUV’s. De komende anderhalve maand zet zowel de Volvo als de concurrentie de eindsprint in voor de leaserijder, want die kan nog even profiteren van 15% bijtelling (XC90 T8 en Q7 e-tron) of 21% bijtelling (X5). Vanwege de lage BPM op stekkerauto’s en de gunstige prijspositionering blijven deze modellen ook in 2017 aantrekkelijk ten opzichte van de reguliere benzine- en dieselmodellen.
Laagste prijs
De Volvo XC90 staat wat dat betreft vooraan met de laagste prijs (80.495 euro) en het meeste vermogen (407 pk) in 2017. In het dieselgamma staat de BMW X5 sterk met de laagste prijs (en dus de laagste bijtelling) voor de X5 sDrive25d met 231 pk 70.790 euro, waar de X5 xDrive 40e 81.000 euro moet opbrengen. De XC90 D4 begint bij 70.995 euro. Volvo zet er wel een luxere uitrusting tegenover, inclusief lederen bekleding. Audi trapt met de Q7 af vanaf 76.870 euro voorzien van de 218 pk sterke 3.0 TDI ultra. De 272 pk sterke variant kost 83.970 euro, net iets minder dan de Q7 e-tron (374) pk: 85.000 euro.