Nu betere leasekansen voor BMW 3 GT?
Ergonomie/Ruimte
De zit achter het stuur is goed. De zitpositie is ietsje hoger dan in de standaard 3 Serie, maar ten opzichte van de auto zit je nog steeds laag. Je zit lekker iets onderuit in een houding die zowel prettig is bij sportief rijden als rustig cruisen. De stoelen bieden goede ondersteuning, ook in snelle bochten en zijn op meerdere manieren in te stellen zodat je je ideale zitpositie vindt. Daarbij zijn twee standen in het geheugen van de stoel te zetten.
Achterin is vooral veel beenruimte, wat voor een groot deel te danken is aan de langere wielbasis ten opzichte van de standaard 3 Serie. We kunnen prima achter onszelf zitten. De hoofdruimte is wel minder op de achterbank. Als je keurig rechtop gaat zitten, met je hoofd tegen de hoofdsteun, dan kom je al gauw met je hoofd tegen het dak. Maar goed, in de praktijk zit je altijd wel iets voorover of onderuit en dan is het prima te doen. Je moet alleen geen twee meter lang zijn.
Het interieur is voorzien van het standaard opbergpakket en biedt daarmee meerdere opbergmogelijkheden. Door de coupéachtige daklijn van de GT biedt hij achterin dan wel relatief weinig hoofdruimte, het zorgt wel voor extra bagageruimte. In plaats van de 480 liter van de sedan en 495 liter voor de Touring, biedt de GT namelijk maar liefst 530 liter bagageruimte. Door de grote (automatisch openende) achterklep met vrij vlakke opening, heb je ook nog eens een veel betere toegang tot die ruimte dan bij de sedan of Touring. Wel moet je het bij de Gran Turismo zonder de te openen achterruit van de Touring doen.
Infotainment
Het infotainment lijkt erg op dat uit de 7 Serie. Ten opzicht van voor de facelift is vooral het startscherm nieuw. Je krijgt nu een hoofdmenu te zien dat is opgebouwd uit shortcuts naar zaken als de radio, connectiviteit, navigatie, auto-instellingen en enkele andere zaken waarvan het handig is als je er in één keer naartoe kunt. Deze snelkoppelingen en de menu’s erachter zijn te selecteren en bedienen met de bekende iDrive Selector op de middenconsole. Naast die Selector zitten ook nog weer enkele fysieke knoppen die als shortcut naar de genoemde menu’s dienen. Dit alles werkt goed en ziet er mooi uit. Bij het inschakelen van een andere rijmodus wordt op het scherm enkele seconden een tijdelijke extra shortcut naar de auto-instellingen voor die rijmodus getoond. Die wordt vergezeld van een digitale weergave van een 3 GT, die het scherm binnen komt rijden. Mooi gedaan.
Uitvoeringen
De instapper van de 3 Serie Gran Turismo staat in de prijslijst voor 44.907 euro. Na het standaardmodel volgt de Centennial Executive, die vanaf 46.402 euro te koop is. De Centennial High Executive is er vanaf 48.399 euro. Voor 1.495 euro extra zijn die niveaus nog aan te vullen met de Sport Line. Ten opzichte van de Centennial Exlusive en de Centennial High Executive kost de Luxury Line respectievelijk 2.995 of 1.295 euro extra. Tot slot is er de M Sport, die vanaf 49.114 euro in de prijslijst staat.
Vergelijk/concurrentie
In deze klasse zijn er maar weinig auto’s zoals deze. Een vijfdeurs Audi A5 komt nog het meest in de buurt in de buurt, maar die is lager en dus meer een concurrent voor de 3 Gran Coupé. De 3 GT kun je daarom ook het beste vergelijken met de andere modellen uit de 3 Serie. Ten opzichte van die modellen zou je de 3 GT bijvoorbeeld kunnen willen om zijn iets hogere zit. In praktisch opzicht heeft hij zijn bagageruimte mee, die zelfs nog groter is dan die van de Touring. En wellicht staat de carrosserievorm stationcars in het algemeen je niet aan. Tegenover dit alles staat wel dat er van de 3 GT geen plug-in hybrideversie is, maar met de aanstaande nieuwe bijtellingsregels van 2017 wilde je die wellicht toch al niet meer. Ook is er geen ‘volle’ M-versie van de GT. Dat kan een argument zijn om toch voor bijvoorbeeld de sedan te gaan, maar de GT heeft ook genoeg uitvoeringen die snel zat zijn.
Conclusie
Zoals de laatste alinea al aangeeft zijn er best een hoop redenen te bedenken om voor de GT-variant van de 3 Serie te gaan. Als je niet zozeer een plug-in- of M-versie hoeft, is de GT praktischer en bijna net zo sportief/comfortabel als de andere 3 Serie-modellen. Wellicht vindt je de GT niet zo mooi als de sedan of Touring, maar afgezien daarvan zijn er weinig redenen om hem niet boven die modellen te verkiezen.