Alfa Romeo richt zich met Giulia Business op de leasemarkt
Ergonomie/Ruimte
Alhoewel de belangstelling voor vierdeurs sedanmodellen tanende is, blijkt dit type carrosserie vooral onder de premiummerken nog steeds populair. Vandaar dat Alfa ook zijn peilen op dit deel van het segment richt. De instap is behoorlijk diep, ook achterin. Maar eenmaal gezeten blijkt de auto volop interieurruimte te bieden zodat ook langere personen een goede zitpositie zullen vinden. De gebruikte materialen zijn van een uitstekend niveau met zacht aanvoelende kunststoffen en aardige details zoals een ronde startknop op het stuurwiel. Een goed voorbeeld van elementen die een Alfa-koper van zijn of haar auto verwacht. Daarbij komen nog eens goed ondersteunende stoelen die in ruime mate verstelbaar zijn. De ruimte op de achterbank voldoet ook prima, jammer alleen dat men bij het instappen gemakkelijk met een voet achter de zitting blijft hangen. Verder stelt het bagagevolume van 450 liter niet te teleur. Door het neerklappen van de achterbank claimt Alfa Romeo zelfs 1.200 liter te kunnen bieden.
Infotainment
Er is door de ontwerpers duidelijk werk gemaakt van het dashboard van de Giulia. Een van de meest bijzondere kenmerken is de manier waarop het multimediascherm in het geheel is opgenomen. Met het contact op uit is er niets te zien op het zwarte vlak boven de middenconsole. Na drukken op de startknop blijkt hier ineens een digitaal scherm verstopt te zijn. De bediening gaat niet 'on-screen' maar middels een grote draaiknop tussen de stoelen die wordt geflankeerd door twee drukknoppen onder meer om snel naar het menu te kunnen gaan. Op het scherm kunnen onder meer het audiosysteem, navigatie, telefoon maar ook verschillende instellingen en applicaties worden geregeld. De knoppen voor het klimaat zitten op meer traditionele wijze in de middenconsole, maar de uitlezing wordt wel door het centrale scherm verzorgd.
Uitvoeringen
Het programma van de nieuwe Giulia omvat een 2.0-liter turbobenzinemotor met minimaal 200 pk die verkrijgbaar is vanaf 40.530 euro in de basisuitrusting. Die omvat onder meer een achttrapsautomaat en zaken als 16-inch lichtmetaal, infotainmentsysteem met DAB-radio, dual-zone airco, elektronisch sperdifferentieel, Lane Departure Warning en Forward Collision Warning. Eén niveau hoger zit de Super-versie, onder andere uitgerust met 17-inch wielen en gedeeltelijk lederen bekleding beschikbaar in drie kleuren. De meerprijs hiervoor bedraagt 1.500 euro.
Het dieselprogramma start met de 136 pk 2,2 liter vanaf 41.030 euro met 6-bak, terwijl de 150 pk diesel slechts 500 euro extra kost. Via 180 pk met standaard automaat (vanaf 44.830 euro) loopt het programma door tot de 210 pk vanaf 54.630 euro. De speciale Business-uitvoering is er op de 136, 150 en 180 pk diesels zowel in de basisversie als de Super. Daarvoor geldt geen meerprijs en omdat de 180 pk in Eco-uitvoering zelfs iets minder CO2 produceert, zijn de Business-varianten lichtelijk gunstiger van prijs. Stel de Alfa Romeo Giulia hier zelf samen en vraag eenvoudig een leaseofferte aan.
Vergelijking/concurrentie
Alhoewel Alfa Romeo met de Giulia nog beslist een weg te gaan heeft om een vaste plek terug te krijgen in het zakelijke D-segment, heeft het merk beslist argumenten om daar een positie te verkrijgen. De Duitse concurrentie met de Audi A4, BMW 3-serie en Mercedes C-klasse is wellicht wat hoog gegrepen, maar met een andere nieuwkomer als de Jaguar XE kan de Giulia beslist op gelijk niveau mee.
Conclusie
Het is lang geleden dat Alfa Romeo voor de zakelijke rijder een dergelijk op maat gesneden aanbod had. De Giulia voegt beslist iets toe aan het al uitgebreide aanbod. De fijne diesels afgezet tegen een prima uitrustingsniveau en concurrerende prijzen doen de rest.
Lease de Alfa Romeo Giulia 4d
|