Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_c7oilic8o6uftq9alci94l1od3, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/3eadeb4f809e702eb99f7a8a5011bf057f3ef496): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/e0b4bef2ed8bc67e36b762bdaae746a0ae2663f1): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/52402c310731c975030d67a2296734e8b52c5004): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Renault Scénic test


| Door:

Renault Scénic zakelijk aantrekkelijk met meer ruimte

De nieuwe Renault Scénic is al weer de vierde generatie van de ruimtelijke middenklasser. Zoals gebruikelijk zijn er twee varianten, de normale (korte) Scénic en de verlengde Grand Scénic. Bijzonder zijn de 20 inch wielen en de elektrisch ondersteunde dieselmotor.

Met de nieuwe Scénic zet Renault niet zomaar de vierde generatie van het ruimtelijke model neer. Met de lange Grand Scénic die meer ruimte biedt en de mogelijkheid van een elektrisch ondersteunde en dus extra zuinige dieselmotor is er sprake van meer dan alleen een nieuw model.

Ergonomie/Ruimte

Waar Scénic-rijders toe nu toe gewend waren alle stoelen op de tweede zitrij afzonderlijk te kunnen neerklappen, verschuiven en zelfs volledig uitnemen, kiest Renault nu bewust voor een andere oplossing. Veel gebruikers willen niet meer met losse stoelen sjouwen. Daarom heeft de nieuwe Scénic een achterbank die in een 60/40-verhouding neerklapbaar is. Door de bank verschuifbaar te maken behoudt de Scénic toch een belangrijk deel van z’n functionaliteit. De rugleuning en zitting zijn wel nadrukkelijk voor drie personen voorgevormd. Het maximale volume lijdt er natuurlijk wel onder. De eventueel aanwezige derde zitrij in de Grand Scénic is duidelijk afgestemd op niet te grote kinderen. De ruimte op rij twee is royaal en ook prima geschikt voor drie volwassenen. De normale Scénic is altijd een vijfzitter, dat is nooit anders geweest. Maar door de vloer wat te verhogen houdt het met de hoofdruimte niet over en dat is een beetje jammer. Wie veelvuldig met vier of vijf personen van de Scénic gebruik wil maken doet er verstandig aan de aanschaf van de Grand te overwegen.

Infotainment

De duurste varianten van de Renault Scénic hebben het zogenaamde R-Link 2 multimediasysteem, voorzien van een verticaal scherm van 8,7 inch. Op dit touchscreen kunnen tal van functies worden bediend, in de auto zijn er verder heel weinig knoppen. TomTom-navigatie maakt er een geïntegreerd deel van uit. Dat geldt ook voor de audio-installatie die in de Bose-uitrustingsvariant ook aan een Bose-versterker en -luidsprekers is gekoppeld. Uiteraard omvat R-Link de integratie van de telefoon, kunnen er diverse apps op worden geïnstalleerd en kan het met gesproken commando's worden bediend. Op het scherm kunnen ook de functies van Multi Sense worden gekozen. Hiermee kunnen verschillende eigenschappen van de auto worden aangepast, zoals de sfeerverlichting en de reacties op stuur en gaspedaal. Optioneel kan de Renault handsfree parkeren, ook die functies zijn op het centrale scherm te vinden.

Uitvoeringen

Het leveringsprogramma van de nieuwe Renault Scénic is redelijk overzichtelijk. Er zijn vier uitrustingsvarianten, die niet met alle motoren te combineren zijn. In totaal zijn er 12 combinaties, zowel bij de Scénic als Grand Scénic. De dCi 110 met Hybrid Assist laat nog heel even op zich wachten, daarom is in eerste instantie de instapdiesel altijd gekoppeld aan een EDC-automaat met dubbele koppeling.

Voor 26.360 euro wordt de TCe 115 Life voorgereden standaard met verkeersbordenherkenning, Hill Start Assist, elektrische spiegels en zijruiten, handbediende airco, DAB+ radio en mistlampen voor. De 130 pk in Zen-uitvoering kost minimaal 28.660 euro. De meest complete is de Bose, uiteraard met een bijpassende geluidsinstallatie voor 32.660 euro. Vanaf 34.160 euro staat de dCi 110 EDC Zen ter beschikking. De 1,6 liter dCi 130 begint als Intens bij 36.160 euro en de duurste variant is de dCi 160 met EDC alleen als Bose beschikbaar voor 39.860 euro. Wie liever een Grand Scénic koopt is 1.200 euro extra kwijt. De extra flexibiliteit van de derde zitrij kost 800 euro. Stel uw Renault Scénic hier zelf samen.

Vergelijking/concurrentie

Het aanbod midi-ruimtewagens slinkt de laatste jaren flink. Het zijn vooral de vroege spelers uit het segment die nog mee doen. Denk aan de Citroën C4 Picasso, terwijl Peugeot met de nieuwe 5008 juist afhaakt. Opel levert concurrentiekracht met de meer busjesachtige Zafira en Ford heeft een ijzer in het vuur met de al wat verouderde C-Max, ook in twee lengtevarianten. Volkswagen vaart zijn eigen koers met de hoekige Touran. Premiummodellen van BMW en Mercedes, de 2 Serie Active Tourer en B-Klasse, hebben een flinke invloed op de markt, De Kia Carens en Toyota Verso zijn nog de Aziatische tegenstrevers.

Conclusie

Door een vlotte vormgeving en een overzichtelijk aanbod aan uitrustingsvarianten en motoren is de kersverse Renault Scénic wederom hét voorbeeld onder de ruimtewagens. Vooral de Grand Scénic biedt veel binnenruimte en de auto heeft multifunctionaliteit nauwelijks ingeleverd.

Lease de Renault Scénic 5d

Renault Scénic 5d
Renault Scénic 5d lease vanaf netto bijtelling vanaf

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_c7oilic8o6uftq9alci94l1od3, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0