Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_jph58uvuf06eu5ev8m6k4me945, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/f54bb39dd039309e001704fdba0718816f269929): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Renault Zoe test


| Door:

Zakelijke aantrekkelijkheid Renault Zoe groeit door grotere batterij

Renault levert een nieuwe batterij voor de elektrische Zoe met een bijna dubbele capaciteit. Daarmee neemt de actieradius fors toe en gaat betaalbaar elektrisch rijden van droom naar werkelijkheid.

Een nieuwe, bijna twee keer zo krachtige batterij zorgt voor een verdubbeling van de actieradius van de elektrische Renault Zoe. Met in de dagelijkse praktijk 300 kilometer gaat elektrisch rijden van droom naar werkelijkheid.

Ergonomie/Ruimte

De Renault Zoe mag dan wel een op zichzelf staand model zijn, in basis leunt de vijfdeurs op hetzelfde onderstel als de Clio. Toch zijn de verhoudingen anders en is de Zoe met name een stukje hoger. Dat is ook nodig omdat het batterijpakket onder de vloer is geplaatst. Om dan voldoende hoogte in het interieur te behouden zijn extra centimeters nodig. Voorin kunnen volwassenen prima zitten, ook langere personen vinden er prima plaats. Op de achterbank is het duidelijk minder gesteld. De hoofdruimte is daar wat beperkt, zeker voor uit de kluiten gewassen lieden. Qua bagagevolume doet de Renault Zoe weer prima mee en overtreft zelfs de Clio. Wie gaat voor de Bose-topversie, levert hier weer wat in omdat op de vloer van de bagageruimte de bassbox is vastgeschroefd.

Infotainment

Het uitgebreide infotainmentsysteem van de Renault Zoe luistert naar de naam R-Link. Daarbij hoort een digitaal scherm boven de middenconsole, dat een intuïtieve bediening kent. Tal van functies kunnen erop worden ingesteld inclusief diverse zaken die gekoppeld zijn aan het elektrisch rijden. Een voorbeeld. TomTom brengt de Zoe-rijder overal en nergens, maar kent ook de plaatsen waar laadpalen staan. Bovendien, als men een bestemming invoert die verder ligt dan de nog resterende actieradius dan zal het systeem desgewenst de route langs laadpalen uitstippelen. Renault werkt verder aan een Europees systeem voor het betalen van allerhande exploitanten van laadpalen, zodat de Zoe-gebruiker probleemloos de grens over kan.

Aan het R-Link systeem wordt in de Bose-uitvoering een hoogwaardige geluidsinstallatie gekoppeld. Bose ontwikkelde lichtgewicht luidsprekers en een uitermate energiezuinige versterker.

Uitvoeringen

De basisuitvoering van de Renault Zoe luistert naar de toevoeging Entry. Standaard zijn onder meer Hill Start Assist, cruise control met snelheidsbegrenzer, elektronisch geregelde airco en R-Link met audio, navigatie en Bluetooth aanwezig. De zogenaamde Life-uitvoering is identiek, maar heeft standaard de nieuwe, grotere batterij (41 kWh), waar de Entry nog over de bestaande 22 kWh variant beschikt. De Intens zit rijker in de spullen met onder licht-, regen- en parkeersensoren, lederen stuurwiel, radio-upgrade, lichtmetalen wielen en zwarte interieuraccenten. De topper is de Bose met Bose geluidsinstallatie, lederen bekleding, stoelverwarming en rookgrijze interieurdetails.

De Bose kost 29.480 euro, terwijl de Entry voor 22.180 euro in de lijst staat. De Life met 41 kWh batterij komt op 24.680 euro. Voortaan is het ook mogelijk de batterij te kopen. Dan komt er 7.900 euro op de genoemde prijzen bij. Op de batterij verleent Renault een garantie van 8 jaar of 160.000 km.

Stel uw Renault Zoe hier zelf samen en vraag eenvoudig een leaseofferte aan.

Vergelijking/concurrentie

De concurrentie in het segment volledig elektrische auto's is niet zo heel groot. Onder de compacte modellen levert Volkswagen een elektrische Up! die gelijkwaardige prestaties neerzet, maar een stuk kleiner is en bovendien niet kan tippen aan de actieradius van de Renault. De Nissan Leaf is juist weer een slag groter en duurder en heeft ook een kleinere batterij. Veel belangstelling gaat er uit naar de Opel Ampera-e die in de praktijk 380 kilometer ver moet komen. Maar ook deze auto is flink groter en duurder. Daarnaast is er nog de BMW i3 die ongeveer even lang is als de Zoe, maar ook fors hoger geprijsd is en ook hier geen 300 km haalt.

Conclusie

Renault geeft de Zoe met zijn grotere batterij een unieke positie op de markt. Het is de enige betaalbare elektrische auto van het moment met zo'n grote actieradius. En met blijvend 4 procent bijtelling een zeer aantrekkelijk alternatief voor menig leaserijder.

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_jph58uvuf06eu5ev8m6k4me945, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0