Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_bfttqk8jng8j9l1ebgnv9cr4g1, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/00ded9da240ec698b3126895452daa66594e895d): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Kia Rio rijtest introductie


| Door:

Kia Rio zet verdere stap in volwassenheid

Kia zet met de vierde generatie Rio een auto in het B-segment neer die weer een stuk volwassener is geworden. Het model is er alleen als vijfdeurs hatchback en biedt verrassend veel ruimte aan passagiers en bagage.

Was de bestaande Kia Rio al een auto die goed meekon in de Europese compacte klasse, de vierde generatie zet weer een stap verder. De vijfdeurs hatchback wint daarmee aan concurrentiekracht, mede dankzij elektronische voorzieningen en een moderne downsizemotor.

Ergonomie/Ruimte

De Kia Rio heeft een behoorlijk ruim interieur. De stoelen beschikken wel over een korte zitting, maar volwassenen hebben voorin de ruimte. Datzelfde geldt voor de achterbank waarop tot een lengte van 1,80 meter prima te zitten is zonder met het hoofd het dak te raken. Daarnaast biedt Kia de grootste bagageruimte in het segment met 325 liter. Natuurlijk kan de bank in twee ongelijke delen neergeklapt worden om dit verder uit te breiden.

Afhankelijk van de uitrusting en de wens van de klant is de Rio van binnen helemaal zwart of heeft hij juist kleuraccenten. Zwart wordt vaak nog gecombineerd met een grijze balk over de volle breedte van het dashboard in een lichte metaalfinish. Rode accenten bestaan er ook en geven de auto een warmere, vrolijke uitstraling. Rood komt dan ook in de bekleding terug. De duurste variant heeft standaard een hoogwaardige kunstleer op het meubilair en die bestaat onder meer in lichtgrijs en dat materiaal zit dan ook op het dashboard.

Infotainment

Automobilisten willen tegenwoordig het maximale waar het gaat om het infotainmentsysteem in hun auto en de mogelijkheden deze te koppelen aan de telefoon. Natuurlijk beschikt de Kia Rio over Bluetooth, maar kent vanaf het derde uitrustingsniveau ook Apple Car Play en Android Auto. Die laatste moet overigens wel met een kabel worden verbonden. Het grote kleurenscherm staat mooi boven de middenconsole en is goed afleesbaar. De verschillende functies zijn redelijk eenvoudig te vinden, al bestaan er systeem die meer intuïtief werken. De USB-poort ligt direct voor het grijpen en er zit een tweede achterin vooral voor het opladen van telefoons of spelcomputers van de kinderen.

Rijden

Op het gebied van prestaties, rijgedrag en onderstel doet de Kia Rio niet onder voor zijn directe concurrenten. Sterker nog, op een aantal terreinen steekt hij ze zelfs naar de kroon. De besturing voelt voldoende direct aan en de afvering komt een stevig over. Toch weten de wielen oneffenheden prima op te vangen. Al zou de ophanging geluiden wat minder mogen doorgeven. Op de snelweg komt de Rio zeer volwassen over en ontpopt zich als een stabiel rijdende auto. De dieselmotor legt wat meer gewicht op de vooras en dat geeft een positief effect op het rijgevoel.

Uitvoeringen

Kia start de nieuwe Rio in de EconomyLine vanaf 15.735 euro. Deze auto heeft onder meer zes airbags, staat op 15-inch stalen wielen, beschikt over mistlampen voor, hoogteverstelling op de bestuurderstoel en meegespoten deurgrepen en spiegels. Veel kopers kiezen minimaal voor een niveau hoger. De Comfortline kost 17.235 euro en biedt airco, een verstelbare stuurkolom, elektrisch bediende voorportierruiten, audiosysteem en verlichte make-upspiegels. Voor slechts duizend euro meer rijdt de dealer de ComfortPlusLine Navigator voor. Die is voorzien van het 7-inch centrale scherm met TomTom Live, Bluetooth met spraakherkenning, parkeersensoren achter en cruise control. De First Edition is de eerste uitvoering die geavanceerde elektronische veiligheidssystemen Autonome noodremassistentie en rijbaanassistentie standaard heeft. Die zijn overigens vanaf de basis al voor 695 euro optioneel verkrijgbaar. De First Edition heeft de 100 pk motor voor 19.735 euro. Dan is er nog een DynamicLine, identiek aan de First Edition maar met de 120 pk motor met 6-bak of de 1,4 liter met 4-traps automaat voor respectievelijk 21.735 en 26.235 euro. De topversie is de ExecutiveLine voor 22.235 (100 pk) en 23.735 euro (120 pk). De 90 pk diesel start als Business Navigator voor 21.495 euro en kan ook als Business DynamicLine worden besteld voor 22.495 euro.

Conclusie

De nieuwe Kia Rio is een goedrijdende auto uit het B-segment die veel binnenruimte biedt en dat combineert met een prima afgesteld onderstel. Op het gebied van voorzieningen zijn veel moderne zaken beschikbaar.

Lease de Kia Rio 5d

Kia Rio 5d
Kia Rio 5d lease vanaf netto bijtelling vanaf

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_bfttqk8jng8j9l1ebgnv9cr4g1, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0