Nieuwe Audi Q7 als e-tron met 7% bijtelling
Met de nieuwe Q7 heeft Audi weer een topklasse SUV in handen. Hoewel hij in eerste instantie op zijn voorganger lijkt, is alles nieuw. Belangrijk wapenfeit is het nieuwe platform waar de Q7 op is gestoeld, en de Q7 tot 325 kg lichter maakt. Audi’s grote SUV wordt niet alleen beschikbaar met een benzine (3.0 TFSI, 333 pk) of dieselmotor (3.0 TDI 272 pk). Uniek is de komst van de Q7 e-tron plug-in hybride met 3.0 TDI en elektromotor. Het samenspel van deze twee motoren (373 pk/700 Nm) zorgt voor een ultralaag verbruik van 1.7 l/100km en minder dan 50 gram CO2.
Daarmee komt de Q7 e-tron als enige full-size SUV in aanmerking voor 7% bijtelling (2015) en zet hij de X5, Cayenne en XC90 plug-in hybride (met benzinemotor) op dat vlak buitenspel, want die scoren 14% bijtelling. Bovendien heeft de Q7 e-tron als enige permanente vierwielaandrijving en heeft hij de grootste elektrische actieradius (56 km). Opzienbarend is ook het interieur van de nieuwe Q7, dat gelaagd is opgebouwd en veel eleganter toont. Primeurs voor de Q7 zijn het MMI-touchpad en het recht op staande MMI scherm. Ook heeft de mastodont het TFT-instrumentarium (virtual cockpit) uit de TT overgenomen. Geheel van deze tijd is smartphone-integratie met Google Android Auto en Apple CarPlay. Een echte wereldprimeur is de beschikbaarheid van cruise control met file-assistent.
Prijzen zijn nog niet bekend.