Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/511d7f93fa64ea750696946ad922275ac1ef5fc4): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Kennismaking met de nieuwe Hyundai i30


| Door:

Hyundai maakt serieuze business van i30 middenklasser

De derde generatie Hyundai i30 plaatst het merk nog serieuzer in het Europese aanbod vijfdeurs hatchbackmodellen.

Met de i30 trapt Hyundai traditioneel af met een nieuwe lijn speciaal op de Europese markt afgestemde modellen. Dat is met de derde generatie wederom het geval. De vijfdeurs hatchback is inmiddels beschikbaar. Binnen afzienbare tijd volgen de Wagon, sportieve N-versie en een liftback.

Ergonomie/Ruimte

De i30 gaat keurig met de trend mee. Dat betekent dat de auto breder en iets langer is geworden, terwijl juist in hoogte iets is ingeleverd om de stroomlijn te kunnen verbeteren. Ook de wielbasis nam toe en dat is goed nieuws voor de interieurruimte. Vier volwassenen vinden dan ook allemaal voldoende plek in de auto. Door een iets aangepaste opstelling van de achterbank levert niemand aan hoofdruimte in. Het dashboard onderstreept door zijn ontwerp de toegenomen breedte.

Waar het gaat om de stoelen verdient de i30 een hoog cijfer. Die ondersteunen prima en zijn voldoende gedimensioneerd. Ook de plaatsing van de meest noodzakelijke bedieningsorganen is goed overdacht. Daarom is het typisch zo'n auto waarin een kersverse bestuurder niet hoeft te wennen. Instappen en wegwezen. Opbergvakken en bekerhouders zijn er volop, vooral voorin. Daarnaast een afgesloten dashboardkastje en een vak onder de middenarmsteun. Bij een flink interieurvolume hoort ook een voldoende fors bemeten bagageruimte van 395 tot 1.301 liter.

Infotainment

Wie bij de nieuwe Hyundai i30 kiest voor de rijkere uitrustingsvarianten, krijgt midden op het dashboard een keurig beeldscherm waarop alle bekende functies te bedienen zijn. Hyundai laat niet alles met een druk op het scherm bedienen. Door middel van grote, duidelijke knoppen kan er worden gewisseld van navigatie naar radio of media en met een vertrouwde draaiknop wordt het volume aangepast. Wellicht niet het meest geavanceerde systeem, maar wel helder en duidelijk in bediening. Door een moderne processor toe te passen rekent het multimediasysteem sneller dan voorheen en dat is prettig. De bediening van het klimaat zit op een eigen unit een etage lager op de middenconsole.

Rijden

Heel veel aandacht is er bij Hyundai in Europa besteed aan de wielophanging en de afstemming van het onderstel. De enorme verbeteringen die hier zijn gemaakt plaatsen de auto op dit vlak hoog in de middenklasse. De besturing is een stuk directer en de afstemming van het onderstel laat zowel lange, comfortabele ritten als een meer actieve rijstijl toe. Er is nu al in de i30 te voelen dat er een supersportieve aan zit te komen. Deze ommekeer heeft Hyundai bereikt door de auto volledig in Europa te ontwikkelen door Europese ingenieurs die deels van hooggewaardeerde Duitse merken afkomstig zijn.

Uitvoeringen

Naast de tijdelijke First Edition-uitvoering, zijn er in totaal vier uitrustingsvarianten van de nieuwe i30. Die zijn te combineren met de 1.0-liter driecilinder turbomotor en de 1.6-liter diesel. De basis i30 i-Drive heeft onder meer een radio die vanaf het stuurwiel bediend kan worden, meegespoten portiergrepen, verwarmde buitenspiegels, elektrisch bediende voorportierruiten, lichtsensor en cruisecontrol. Die versie kost 20.495 euro. Interessanter is de i-Motion die voor 21.995 euro onder meer airco, elektrische ruiten achter en Bluetooth biedt. De Comfort lijkt de beste mix van prijs en uitrusting te bieden. Voor 24.495 euro verlaat deze auto de dealer met lichtmetalen wielen, LED-dagrijverlichting, parkeersensoren achter, achteruitrijcamera, automatische airco en navigatie. Daarboven zitten nog de First Edition (alleen met de 120 pk 1.0 T-GDI) en de Premium. De 1.4-liter viercilinder turbo van 140 pk wordt als Comfort en Premium aangeboden voor 26.495 en 28.495 euro. De diesel start als i-Drive bij 23.495 euro en loopt tot de Premium voor 29.495 euro. Zowel de 1.4-liter T-GDI als de 1.6 CRDI zijn tegen een meerprijs van respectievelijk 3.000 en 4.000 euro te bestellen met een zeventraps DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling en daarmee komt de duurste Hyundai i30 op 33.495 euro (1.6 CRDi Premium 7DCT).

Conclusie

Hyundai bereikt met de derde generatie i30 een zeer hoog niveau. Dat komt doordat de volledige ontwikkeling in Europa heeft plaatsgevonden. Op het gebied van vormgeving, materialen en onderstel doet de auto niet onder voor de gemiddelde concurrent.

Tags


Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0