Audi A5 Coupé: geslaagde evolutie
Ergonomie/Ruimte
Achter de portieren – waarvan de handgreep bij het openen omhoog scharniert – vinden we een interieur dat in lijn ligt met de rest van de auto. Dat betekent een strakke, sportief-zakelijke vormgeving. Vlotte chauffeurs wensen meer ondersteuning van de stoelen, maar bij normaal rijgedrag voldoet het meubilair prima en voorziet het in een prettige zit. Achterin houdt de zitruimte niet over. Vooral de hoofdruimte laat te wensen over, waardoor de achterbank vooral voor kinderen en kleinere mensen geschikt is.
De C-stijlen zijn aan de dikke kant, maar desondanks valt er weinig te klagen over het zicht naar buiten. De bagageruimte meet een nette 465 liter.
Rijeigenschappen
Tijdens het rijden biedt de auto qua veercomfort een mix van comfort en sportiviteit. Wat het rijden betreft gaat de voorkeur duidelijk uit naar de rijmodus Dynamic. Dan houdt de automaat de toerentallen net iets hoger, waardoor de motor direct paraat is en de automaat niet eerst hoeft terug te schakelen zodra om een acceleratie wordt gevraagd. Zo reageert de auto mooi direct op het gas. Ook stuurt de A5 in de andere rijmodi net even lichter dan prettig is. In Dynamic wordt de besturing iets zwaarder en daarmee precies goed. Bij constante snelheden houdt de motor zich in iedere rijmodus mooi op de achtergrond en doet dan onhoorbaar zijn werk. De overige rijgeluiden bestaan alleen uit bandengeruis en een beetje wind.
Infotainment
Standaard beschikt de nieuwe A5 over een vrij eenvoudig bestuurdersinformatiesysteem met MMI-radio. Een Bluetooth-verbinding voor handsfree bellen of muziek streamen hoort er wel bij. Dat wordt aangevuld met SD-kaart-, AUX- en USB-poorten. Extra opties bij de testauto zijn een geluidssysteem van Bang & Olufsen, een head-up display, smartphone interface en de Audi Phone Box waarmee inductieladen voor de smartphone mogelijk is.
Uitvoeringen
De Audi A5 kent standaard een automatisch openende achterklep, warmtewerend glas, automatische airco, rijstandenselectie, parkeerhulp achter, autonoom noodremsysteem, cruise control, 17-inch lichtmetalen wielen en LED-achterlichten. Dat is verder aan te vullen met de Sport- of Design-uitrustingspakketten, die sportieve en visuele aankledingselementen bevatten. Tot slot is het geheel nog af te maken met de optiepakketten Pro Line, Pro Line Plus, Pro Line S en S Line.
In standaardtrim staat de Audi A5 Coupé in de prijslijst vanaf 45.995 euro. In dat geval beschikt de auto over 190 pk uit een 2.0 liter turbo. Met een Sport- of Design-pakket erbij stijgt de vanafprijs naar 47.945 euro. De A5 Cabrio en de vijfdeurs Sportback beginnen bij respectievelijk 61.665 en 52.065 euro. De Audi S5, op dit moment het sportieve topmodel, kent een vanafprijs van 82.545 voor de Coupé-variant.
Lease
De Audi A5 bezet vooral als Sportback een goede positie op de leasemarkt en dat zal met de nieuwe niet anders zijn. Toch biedt Audi voor de A5 geen speciale Lease Edition. Ook zonder zo’n uitvoering biedt de auto genoeg voor de leaserijder. Stel de auto eenvoudig naar wens samen in de leasevergelijker en ontvang offertes op maat. In de lease blijkt de A5 Sportback overigens nipt de voordeligste variant met leaseprijzen vanaf 525 euro per maand. De Coupé is slechts een euro per maand duurder.
Vergelijk/concurrentie
De Audi A5 Coupé vindt vooral de BMW 4 Serie en Mercedes-Benz C-Klasse Coupé op zijn pad. Die beide concurrenten focussen zich ten opzichte van de Audi meer op respectievelijk sportiviteit en comfort. De Audi vormt als het ware een middenweg tussen het tweetal. Hoewel de prijzen dicht bij elkaar liggen, is de Audi wel de prijzigste van de drie. De BMW komt het voordeligst uit.
Conclusie
Zoals we van Audi gewend zijn is de nieuwe Audi A5 een evolutie van het vorige model. De Duitsers hebben hun zaakjes opnieuw goed voor elkaar, want op de nieuwe A5 is maar weinig aan te merken. De auto biedt, vooral in de rijmodus Dynamic, een goede balans tussen sportiviteit en comfort. Dat wordt gecombineerd met een sportieve en toch zakelijke, representatieve uitstraling.