Mitsubishi ASX nog steeds springlevend
Op dezelfde basis als de Outlander levert Mitsubishi al sinds 2010 de meer compacte ASX. Feitelijk gaat het hier om de vijfzittervariant van de Outlander. Jarenlang bleef het model ongemoeid, maar het heeft recent een facelift gekregen om weer meer in de kijker te rijden.
De facelift van de Mitsubishi ASX beperkt zich tot het front en de achterbumper. Vooral door een nieuwe vormgeving van de grille en de toevoeging van chromen accenten heeft de auto een behoorlijk andere uitstraling gekregen. Meer serieus en chic. Bij de achterbumper is het zwarte kunststofdeel aan de onderzijde lager geworden.
Ergonomie/Ruimte
Het feit dat de ASX 30 centimeter korter is dan de Outlander, dat wordt in het interieur niet direct gemerkt. Dit verschil zit namelijk bij de grootste van het stel in de achterzijde, waardoor een derde zitrij mogelijk is. De vijf passagiers in de ASX ervaren hetzelfde ruimtegevoel. Dat komt omdat de wielbasis met 2,67 meter identiek is. Vier tot eventueel vijf personen passen daarom prima in deze middenklasse SUV.
De ruimte voorin blijkt meer dan voldoende. De in eerste instantie wat hard aanvoelende stoelen hebben een goede zijdelingse ondersteuning en kennen voldoende afstelmogelijkheden. De achterbank is voorzien van drie hoofdsteunen en een middenarmleuning. Het bagagevolume komt aan de 442 liter en is voldoende groot voor zowel zakelijk als privégebruik. Veel gebruikte materialen in het interieur zijn aan de harde kant en bewijzen dankzij de wat glanzende afwerking hun leeftijd.
Infotainment
Mitsubishi biedt in de meest complete uitvoering van de ASX een Rockford Fosgate-audiosysteem. Dat bestaat naast een versterker en luidsprekers ook uit een flinke bassbox in de bagageruimte. Uiteraard neemt die wel een paar liters van het volume weg, maar verricht wonderen voor het geluid. Uiteraard zijn via het centrale scherm op de middenconsole ook andere functies te bedienen zoals het navigatiesysteem en de telefoon. Het scherm werkt lang niet altijd intuïtief. Zo is het instructieboekje in het begin meerdere malen noodzakelijk om er thuis in te raken. Zelfs het koppelen via Bluetooth gaat niet geheel vlekkeloos.
Mitsubishi plaatst niet alle functies van de auto op het scherm. Het klimaatsysteem kent de bekende draai- en drukknoppen die ook op de middenconsole te vinden zijn. Het nieuwe stuurwiel beschikt over verschillende bedieningsknoppen onder meer voor de telefoon en de cruise control. De afwerking is voortaan in glanzend zwart met chroom.
Rijden
Soms is het goed om met auto's op stap te gaan die al enige tijd verkrijgbaar zijn. Dan valt de conclusie te trekken dat de ontwikkeling op dit moment vooral op elektronisch vlak plaatsvindt. Op het rijgedrag van de ASX valt weinig af te dingen. De auto blijkt voldoende comfortabel en doet precies was de gemiddelde gebruiker verwacht. De ASX is een echte gezinsauto en daarop heeft Mitsubishi de onderstelafstemming gekozen. Geen auto die sportief functioneert, maar gewoon goed rijdt, niet te rumoerig is en prima presteert. De motorenkeuze beperkt zich tot louter 1.6-liters. De ClearTec benzinemotor is goed voor 117 pk en een koppel van 154 Nm. Dat lijkt niet overdreven, maar verrassend is dat de ASX een bescheiden totaalgewicht heeft van 1235 kg. Daarmee is het ook het redelijk gunstige praktijkverbruik van 1 op 13,5 verklaard.
Uitvoeringen
Mitsubishi schotelt maar liefst zes uitrustingsvarianten voor. De basis Entry-uitvoering beschikt onder meer al over airconditioning en heeft een zeer gunstige aanschafprijs van 21.680 euro. Het programma gaat in verfijnde stapjes door tot de zeer complete Instyle met Rockford-installatie, navigatie, lederen bekleding en een glazen dak voor 29.680 euro. Daarmee zit de hele range binnen het gemiddelde bestedingsniveau van een koper uit het middenklasse SUV-segment. De 1.6-liter diesel kan alleen in de drie meest complete varianten worden gekozen en kent een zakelijke doelgroep. De Intense+ begint bij 32.380 euro, terwijl de Instyle op 34.380 euro uitkomt.
Conclusie
Een hernieuwde kennismaking met de Mitsubishi ASX zo'n zeven jaar na lancering geeft aan dat ook bestaande modellen nog prima meekomen. De auto doet precies wat de koper verwacht en blijkt ondanks de atmosferische motor prima te presteren bij een niet te hoog brandstofverbruik. De facelift geeft de auto een up-to-date uitstraling.