Suzuki onderscheidt zich met de nieuwe Ignis
Ergonomie/Ruimte
Ondanks het compactere uiterlijk is de nieuwe Ignis net zo groot als zijn voorganger van een aantal jaar geleden. De retrovormgeving van het exterieur komt in het interieur minder nadrukkelijk naar voren, maar ook hier zien we enkele verwijzingen. Zo doet de onderkant van de middenconsole denken aan de benzinetank van een motorfiets. Samen met de andere interieurdelen in carrosseriekleur ziet die ‘benzinetank’ eruit alsof hij van metaal is, maar het is plastic. Ook op andere plekken in het interieur bestaan de materialen hoofdzakelijk uit vrij harde plastics, maar de afwerking is goed en het dashboard is overzichtelijk ingedeeld. Zoeken naar knopjes en functies is er niet bij.
De C-stijlen zien er vrij dik uit, maar het overzicht naar buiten is prima. De stoelen bieden een comfortabele zit. De zitpositie ten opzichte van de auto is vrij hoog, maar dat wordt ook juist door velen gewaardeerd, met name door de voornaamste doelgroep van de auto. De zitpositie went bovendien snel.
De achterbank biedt naar keuze plaats aan drie of twee personen. In dat laatste geval wordt de achterbank vervangen door twee losse stoelen, die in de lengterichting verschuifbaar zijn. Zo kan je kiezen tussen meer been- of bagageruimte. Afhankelijk van de gekozen optie en de positie van de stoelen meet de bagageruimte 204 tot 267 liter. Met de achterbank of -stoelen neergeklapt is dat 463 tot 514 liter aan bagage.
Rijeigenschappen
De onderstelafstemming is gericht op comfort, waarbij oneffenheden in het wegdek goed worden weggewerkt. Naast een stabiele wegligging biedt de auto een vrij vlotte acceleratie. Alleen bij hogere snelheden wordt dat laatste duidelijk minder. De motor laat bij het optrekken van zich horen, maar eenmaal op constante snelheid blijft het bij een subtiel gesnor in het vooronder. De motor is gekoppeld aan een fijn schakelende versnellingsbak. De besturing ‘plakt’ een beetje rond de middenstand en is dan niet heel direct, maar eenmaal ingestuurd laat het stuur zich soepel en licht ronddraaien.
Infotainment
Standaard bestaat het infotainment uit een radio met CD- en MP3-speler. Ook is er altijd Bluetooth-verbinding mogelijk. Vanaf het tweede uitrustingsniveau, Select Intro, is het Audiovisual-infotainmentsysteem leverbaar. In dat geval is er navigatie en Wifi aan boord en kan de smartphone ook verbonden worden door middel van AUX en USB. De bediening verloopt via een 7-inch metend touchscreen. Vanaf de ‘gewone’ Select wordt digitale radio toegevoegd, samen met de mogelijkheid om een SD-kaart in te voeren. Vanaf het topmodel Stijl kan ook een SD-kaart voor specifiek de navigatie worden toegevoegd.
Uitvoeringen
De prijslijst begint met de Comfort-uitvoering, die standaard onder andere 15-inch stalen velgen met wieldoppen, airco, 12-volt-aansluiting, automatische verlichting en een remassistent met zich meebrengt. Het topmodel Stijl heeft een standaarduitrusting bestaande uit onder meer 16-inch lichtmetalen velgen, cruise control, stoelverwarming vóór, rijstrookassistent en assistentie voor het op- en afrijden van hellingen. Dit alles als aanvulling op het genoemde infotainment. Tussen de Comfort en de Stijl zijn de uitrustingsniveaus Select Intro, Select en Stijl Intro te vinden. Het verschil tussen de Intro-modellen en de niet-Intro's betreft overigens alleen het infotainment. Bij de Intro-modellen is dat aanbod iets beperkter.
De prijzen van de Suzuki Ignis beginnen bij 14.499 euro voor het instapmodel. De Select is met een vanafprijs van 15.999 euro ietsje duurder. Het topmodel Stijl mag vanaf 17.999 euro mee naar huis. Onder de motorkap van de Ignis is altijd de 90 pk sterke 1.2-liter viercilinder benzinemotor te vinden, afhankelijk van de uitvoering verder aangevuld met smart hybrid-technologie.
Lease
Speciale leaseuitvoeringen voor de Ignis worden niet aangeboden. De leaseprijzen beginnen bij 199 euro per maand. Via Suzuki’s eigen private leasediensten is de auto te rijden vanaf 259 euro per maand. Alle leasetarieven vergelijken? Stel de Ignis volledig naar wens samen in de leasevergelijker en ontvang offertes op maat.
Vergelijk/concurrentie
Met zijn onderscheidende uiterlijk zal de Ignis zeker een bepaalde klantengroep aantrekken of juist afstoten. Daarmee creëert de auto enigszins zijn eigen klasse, maar de concurrentie mag zeker niet worden uitgevlakt. De Ignis plaatst zichzelf zowel qua prijs als formaat min of meer tussen het A- en B-segment en neemt het dus op tegen auto’s uit beide klassen. Waarschijnlijk zal de Ignis met zijn opvallende uiterlijk vooral kopers van auto’s als de Renault Twingo en Smart Forfour aanspreken. Wel is de Ignis iets groter en biedt hij een hogere zit. Daarmee zal de auto wellicht kopers uit het B-segment wegsnoepen.
Conclusie
Met de nieuwe Ignis onderscheidt Suzuki zich dus duidelijk van de rest. De auto heeft het in zich om veel kopers aan te rekken. Voor zijn prijs biedt de auto genoeg comfort en interieurruimte, wat ook kopers uit hogere segmenten zal aanspreken. Daarnaast biedt de auto een zeker prettig rijgedrag.