Kia geeft Picanto meer de ruimte
De laatste jaren draait Kia met de Picanto mee in de top van het meest compacte segment. Daarom is een nieuwe oplage van het model beslist van belang. Het merk is binnen de vertrouwde afmetingen gebleven, maar zag toch kans hier en daar nog ruimte te winnen.
Met een lengte van 3,60 meter en een breedte van 1,60 meter blijft de derde verschijningsvorm van de Kia Picanto binnen dezelfde dimensies als de voorganger. Zelfs de vormgeving blijkt daar sterk op geënt en toch mag worden gesproken van een volledig nieuw model. Dat geldt niet alleen voor de carrosserie, maar ook voor het onderstel.
Ergonomie/Ruimte
Binnen de gelijkblijvende afmetingen kregen de ingenieurs van Kia het wel voor elkaar de wielbasis nog wat op te rekken en dat heeft direct een weerslag op de beenruimte voor de achterpassagiers. Die profiteren bovendien van fractioneel meer hoogte. Er zijn aanzienlijk grotere auto's die niet deze ruimte op de achterbank bieden. Ook de voorpassagiers zijn niet vergeten. Door het dashboard wat hoger en dieper te plaatsen profiteren ook zij van meer plaats voor de onderdanen.
Het is normaal dat een auto in dit A-segment is ingericht met veel harde kunststoffen, maar die zien er bij de nieuwe Picanto dan wel goed uit. Het geheel maakt een verzorgde, keurig afgewerkte indruk. De grootste winst boekt Kia in het bagagevolume. De bagagevloer ligt dieper en daarmee groeit het volume van 200 naar 255 liter en meer dan 1.000 liter als de bank in twee delen wordt neergeklapt. De vloerplaat kan op twee hoogtes worden vergrendeld. Een eenvoudig klusje dat met één hand kan worden volbracht.
Infotainment
Kia lanceert als eerste in het meest compacte segment elektronische voorzieningen die anderen nog nauwelijks kunnen bieden. Zo is er bijvoorbeeld een verwarmd stuurwiel beschikbaar, maar belangrijker een uitgebreid infotainmentsysteem met een fors scherm boven de middenconsole. Dat komt volledig overeen met het systeem dat bekend is uit de nieuwe Hyundai i30. Navigatie, audio, verbinding met de smartphone, het is er allemaal op aanwezig. Door middel van een paar grote knoppen op de buitenrand zijn alle functies snel te vinden. Bovendien werkt het systeem behoorlijk vlot vanwege een voldoende grote rekencapaciteit. Alleen moet de koper extra in de portemonnee tasten of de duurdere uitvoering kiezen op deze zaken in zijn of haar voertuig aan te treffen.
Dat geldt ook voor tal van elektronische veiligheidsvoorzieningen. Denk daarbij aan City Brake, dat bij snelheden tussen 8 en 80 km/h gerichte remingrepen uit kan voeren als een aanrijding dreigt. Overigens is een meerprijs van 275 euro bescheiden. Daarnaast lanceert Kia op de Picanto als eerste Torque Vectoring, een uitbreiding van het stabiliteitssysteem dat zorgt voor een beter bochtengedrag.
Rijden
Door de volledig nieuwe bodemgroep met andere wielophanging en ook de grotere wielbasis heeft Kia het rijgedrag van de nieuwe Picanto naar een hoger niveau getild. De auto geeft, eenmaal gezeten achter het stuur, niet de indruk erg compact te zijn. De besturing is preciezer geworden en het algehele comfort verhoogd. Overigens, wie kiest voor de 1.2-liter versie GT-Line krijgt standaard 16-inch wielen die wel degelijk voor een stugger karakter zorgen. Maar met 14- en 15-inch blijkt het onderstel vergeeflijker op oneffenheden. Door verschillende kleine ingrepen heeft Kia het geluidsniveau teruggebracht en ook dat beïnvloedt op een positieve manier het rijcomfort. De stoelen zijn natuurlijk niet overdreven groot, maar voldoen keurig op de doorgaans korte ritten die met dit soort auto's wordt gereden. Kia overtreft in z'n geheel net niet zijn concerngenoot Hyundai i10, maar de eigenschappen zijn rijkelijk voldoende om de hoge marktpositie te kunnen behouden.
Uitvoeringen
Keuze biedt Kia volop in de nieuwe Picanto. Aan de basis staat de EconomyLine voor 11.725 euro. Eerder zal de klant kiezen vor de EconomyPlusLine met standaard onder meer airco. Daarna volgen de ComfortLine (13.325 euro), DynamicLine (14.825 euro) en de behoorlijk complete ExecutiveLine voor 16.075 euro. Ook komt er in de begintijd een First Edition die 15.575 euro kost. De 1.2-liter viercilinder kan in twee varianten worden geleverd, de First Edition met automaat die met 19.040 euro meteen de duurste uit de reeks is. Daarnaast is er nog de sportief getinte GT-Line met afwijkende bumpers, skirts en interieuraccenten voor 17.075 euro ook alleen met de 1.2-liter krachtbron. In het najaar komt er nog een 1.0-liter turbo bij.
Conclusie
Kia heeft de bestaande Picanto laten opvolgen door een op details nog betere auto. Binnen dezelfde afmetingen is meer ruimte gecreëerd en qua rijgedrag komt de auto net wat verfijnder over. Het zal voor het merk geen probleem zijn de sterke marktpositie vast te houden.