Mini Countryman: groter met meer mogelijkheden
De Countryman mag dan wel een Mini zijn, de vijfdeurs crossover is alles behalve mini. Met een lengte van 4,30 meter kan de auto qua formaat de concurrentie onder de middenklasse crossovers aan, maar presenteert zich door zijn premiumkarakter duidelijk in een hoger prijssegment.
Een grote Mini als deze Countryman biedt Mini-rijders de mogelijkheid door te groeien naar een aanzienlijk forsere auto. Handig als gezinsuitbreiding zich aandient, maar Mini profiteert wereldwijd natuurlijk ook van de overweldigende belangstelling voor wat hoger geplaatste crossovers. Automobilisten houden van het betere overzicht dat vanuit de bestuurdersstoel wordt geboden. Dat alles met een echte Mini-saus maakt de Countryman tot een aantrekkelijk model.
Kleurrijk
Alle typische Mini-kenmerken zijn uiteraard op de carrosserie te vinden van de chroomomlijste verlichting via het zwevende dak (eventueel in contrastkleur) tot de zwarte spatbordverbreders en de aluminium beschermplaten onder de bumpers. In het interieur is het al niet anders. De grote, centraal geplaatste klok behoort tot het merk-DNA, al heeft dit instrument zijn oorspronkelijke functie als snelheidsmeter al enige tijd verloren. Die zit namelijk als ronde unit achter het stuur samen met de iets kleinere toerenteller. De inrichting kent tal van grappige, speelse en kleurrijke elementen. Denk aan de specifieke chromen schakelaars, kunststof oppervlaktes in Schotse ruit tot de vrolijke bekledingsmaterialen of er nu voor stof of leer wordt gekozen. De Countryman is een kleurrijke auto waar de koper helemaal los op kan gaan.
Infotainment
Waar laat je als ontwerper het infotainmentscherm als midden op de console van oudsher de snelheidmeter zit. Mini laat in dit geval de traditie varen en gebruik de grote ronde opening voor het digitale scherm. Daarop zijn alle bekende functies te vinden van audio tot navigatie en tal van voertuiginstellingen. Vooral die laatste categorie werpt nogal eens vragen op. Hoe kan ik...? Waar zit...? Gelukkig integreert Mini in het systeem ook het instructieboekje en dan is het een kwestie van zoekwoord intikken waarna uitleg volgt.
Rijden
De 2.0-liter viercilinder benzinemotor met turbo levert een forse 192 pk en 280 Nm aan koppel. Gemakkelijk om te begrijpen dat de prestaties op hoog niveau liggen met een top van 225 km/h en acceleratie naar 100 km/h in 7,4 seconden. De motor klinkt in de verte voornaam, maar blijkt over de hele linie mooi stil. De vierpitter kan worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of in dit geval een zestrapsautomaat met dubbele koppeling. Een fijne combinatie waarmee de berijder niets aan sportiviteit inlevert. Sterker nog, deze kan handmatig worden beïnvloed. De pook kan naar links voor een sportief programma of handmatig schakelen. Verder kan met de ring rond de pook worden gewisseld tussen eco, normaal en sport met ook verschil in de reacties op gas en besturing. Nu kan Mini aan de grote Countryman niet het kartachtige karakter van een driedeurs meegeven. De Countryman is bij uitstek een gezinsauto. Maar toch heeft de Countryman voelbaar een sportieve inborst, presteert niet alleen goed, maar kan ook stevig worden bereden. Het onderstel is er in ieder geval volledig op afgestemd.
Uitvoeringen
In basis zijn er twee varianten van de Mini Countryman, de Cooper en Cooper S, waarbij de toevoeging S staat voor een krachtigere motor. Zo beschikt de standaard Cooper over de 1.5-liter driecilinder en de Cooper S over de 4 cilinder 2.0-liter. Bij de 2.0-liter diesel levert de Cooper D 150 pk en komt de Cooper SD aan 192 pk. Op eenzame sportieve hoogte staat de John Cooper Works waarin de 2.0-liter benzine wordt opgezweept tot 231 pk. Standaard heeft deze sportieve telg All 4 vierwielaandrijving die op alle andere varianten als optie kan worden geleverd. Datzelfde geldt voor de automaat met dubbele koppeling. Zo ontstaat er een compleet programma van 32.900 tot 50.900 euro. Wie zijn of haar Countryman lekker wil aankleden kan in de optielijst terecht waar tal van pakketten en losse mogelijkheden beschikbaar zijn inclusief diverse bekledingsmaterialen en kleuren.
Conclusie
Mini heeft van de Countryman een aanzienlijk grotere auto gemaakt die qua functionaliteit een trede hoger uit komt. Het rijgedrag is van hoog niveau door de krachtige motor en het fijn afgestemde onderstel. Wie de Countryman leuk aankleedt moet rekening houden met een forse aanschafprijs.