Vijfde generatie Seat Ibiza leent zich ook voor zakelijk verkeer
Seat tilt de nieuwe generatie Ibiza naar een beduidend hoger niveau dan de vorige generatie. De auto heeft aan ruimte, rijcomfort en veiligheid gewonnen. Het nieuwe platform, dat voor het eerst wordt toegepast, ligt daar mede aan ten grondslag. Het biedt de ontwikkelingsafdeling immers veel meer mogelijkheden.
Connectiviteit
Door aan het leveringsprogramma een Business-versie te koppelen lonkt Seat ook naar de zakelijke rijder. Niet vreemd want de auto biedt alle comfort voor een ontspannen lange rit. Bovendien is er volop connectiviteit aan boord en staan hoogwaardige veiligheidsvoorzieningen indien nodig, de bestuurder ter zijde. Zo biedt de Ibiza Front Assist, Adaptive Cruise Control, 'sleutelloos' de auto betreden en starten. Ook parkeersensoren en een achteruitrijcamera waarvan de beelden super helder op een 8-inch scherm verschijnen, is in combinatie met de vijfde generatie Ibiza beschikbaar. Maar de gemakken reiken verder. Zo is de Ibiza uitgerust met een draadloze oplader voor de smartphone en er is een GSM-signaalversterker beschikbaar. Apple Car Play, Android Auto en Mirror Link zorgen dat de zakelijke rijder geen gesprek mist. Belopties voldoende voor handen dus.
Audio
Om onderweg extra te kunnen genieten van favoriete muziek levert Seat in de Ibiza een audiosysteem van BeatsAudio. Geluid zoals geluid is bedoeld, zeggen ze bij Seat. Voor de fijnproevers is er een Beats-audiosysteem met een digitale signaalverwerker, zes premium luidsprekers, een subwoofer en een 300 Watt versterker met acht kanalen.
Interieur
Er zijn niet alleen veel voorzieningen binnen handbereik, de Ibiza biedt ook een goede zit achter het stuur. Dus ook een lange rit verloopt meer dan comfortabel. Dat geldt tevens voor de passagiers. Wel missen die een handgreep boven het portier. Wel eens lastig als de bestuurder wat sportief de bocht aansnijdt. Dat zal niet zo maar een keer zijn, want de Ibiza daagt uit en vraagt om een sportieve rijstijl. Misschien niet met de 75 pk sterke MPI-motor maar wel degelijk met de driecilinder 1.0 TSI. Die is er met 95 en 115 pk. Met laatstgenoemde levert positieve ervaringen. Even wennen aan het schakelen met de zesbak maar verder voldoet de Ibiza uitstekend. De motor heeft geen probleem met een vlot spurtje en ook een inhaalmanoeuvre op de snelweg verloopt als vanzelfsprekend. Bijkomend voordeel is dat de motor zuinig omspringt met brandstof. Wat dorstiger is de 1.5-liter 150 pk sterke krachtbron. Maar die heeft bij inzet dan ook net weer meer armslag. Seat levert de Ibiza ook met een 1.6 TDI dieselmotor in drie vermogens en met een 1.0-liter TGI (aardgas). Een versie met een 150 pk sterke 1.5 TSI EVO, extra zuinig, volgt in augustus. De meerprijs voor de complete Business Intense-uitvoering op de Ibiza 1.0 TSI Style en FR bedraagt 700 euro voor de Style en 600 euro voor de FR.
Conclusie
De nieuwe Ibiza vaart wel bij het nieuwe platform. Het leidt naar veel ruimte voor passagiers en hun bagage. Ook het stuurgedrag en de wegligging spinnen garen bij het nieuwe onderstel. De auto heeft een hele aansprekende en moderne snit, oogt dus goed en kan bij familie, vrienden of klanten met trots voor de deur worden geparkeerd. De prijzen beginnen bij 15.900 euro. Aan de leaseprijzen wordt nog gesleuteld.