BMW 520d neemt het heft in eigen hand
Autonoom rijden komt steeds dichterbij. Dat is de conclusie na de kennismaking met de nieuwe BMW 520d waarin tal van functies door de auto zelf kunnen worden overgenomen.
BMW lanceerde begin dit jaar de volgende generatie 5-serie. Sinds begin jaren zeventig vormt de 5 Serie een vast gegeven in het aanbod van de Duitse fabrikant. Veelal borduurt een nieuwe generatie op zijn voorganger voort en dat is nu ook het geval, voor zover we naar de uitstraling van de auto kijken.
Exterieur
Voor ons de nieuwe BMW 520d, die qua afmetingen niet veel groter is dan het vorige model. Toch oogt de auto forser. Dat komt onder meer doordat BMW de koplampen en grille met elkaar verbonden heeft. Samen met de grille onderin de bumper die over de volle breedte loopt, geeft dat een breed aanzicht. Het profiel oogt vertrouwd en aan de achterzijde toont BMW zich bijna bescheiden. Heeft BMW op het gebied van formaat geen stappen gezet, het merk scoort wel bij de gewichtsverlaging. Zo'n 70 kg is de nieuwe auto afgeslankt.
Het onderstel is afgestemd op veel rijplezier. Het comfort is van hoog niveau. Bovendien kan de bestuurder middels elektronisch ingrijpen de reacties op gaspedaal, besturing en programma van de automaat het karakter van de auto flink beïnvloeden. Maar de gemiddelde rijder zal de eigen 5-serie vooral op comfort laten staan. Dan wordt de 520d een heerlijke reislimousine voor veel, ontspannende kilometers.
Interieur
De interieurinrichting is van niveau, topniveau. Zeker als zoals bij deze testauto flink in de optielijst is gewinkeld. Prachtig en zacht bruin leer en houten sierstrips geven een hoogwaardige uitstraling. Dat doet BMW ook met de gekozen kunststoffen en de afwerking van hele interieur. Vier tot eventueel vijf volwassenen hebben genoeg ruimte en kunnen ook nog eens voor 530 liter aan bagage meenemen.
Het dashboard kent een vertrouwde opbouw met centraal geplaatst digitaal scherm en een analoog ogend instrumentarium dat deels digitaal is uitgevoerd. Ook biedt BMW een head-up display die de belangrijkste informatie op de voorruit projecteert. De bediening op het centrale scherm gaat met de vertrouwde draaiknop met eromheen geplaatste drukknoppen. De hoeveelheid functies laat het zoeken af en toe langer duren. Gelukkig biedt het digitale instructieboekje uitkomst, al kan die alleen bij stilstand worden geraadpleegd. Wel goed voor de veiligheid.
Sleutel
BMW levert de 5-serie niet met een normale sleutel of afstandsbediening, maar met een soort minitablet met een digitaal scherm. De berijder heeft hiermee altijd de belangrijkste gegevens van de auto op zak en kan bijvoorbeeld enige tijd voor vertrek de ventilatie alvast aanzetten. Een zeer bijzondere functie is de mogelijkheid om de auto op afstand in of uit een parkeervak te laten rijden. Dat kan handig zijn als de parkeervakken zo krap zijn dat het normaal openen van de portieren nauwelijks mogelijk is. Bovendien doet een demonstratie het altijd goed bij de omstanders. Automatisch parkeren kan overigens in alle mogelijke richtingen als er iemand achter het stuur zit. Remmen en gasgeven is dan zelfs niet meer nodig.
Autonoom
Wie royaal gaat aanvinken op de optielijst krijgt de 520d met een aantal functies dat voor een belangrijk deel al autonoom rijden mogelijk maakt. De actieve cruise control volgt de voorganger en reageert hierop met gas geven of remmen. Verder kan de auto het sturen overnemen. Bij normale snelheden werkt dat niet echt accuraat of plezierig, maar in een file is het geweldig. Zelfs als het verkeer even stilstaat, trekt de auto daarna weer automatisch op. Zeer ontspannen.
Motor
De 2.0-liter diesel blijft identiek aan de vorige 5-serie. De motor levert 190 pk en een koppel van 400 Nm. Het is de enige versie uit de nieuwe 5-serie met een handbak, maar het gros zal kiezen voor de achttrapsautomaat die zelfs fractioneel goedkoper is. Dat komt door de lagere CO2-uitstoot en de daaraan gekoppelde BPM. De diesel blijkt met een gemiddelde van 1 op 16,6 behoorlijk zuinig. De voldoende grote tank levert zo een actieradius van royaal boven de 1.000 km.
Prijzen
BMW start de nieuwe 5-serie met de 520d met automaat voor 57.067 euro. Dezelfde auto met handbak is met 57.299 euro fractioneel duurder. Benzine rijden kan vanaf 61.581 euro in de 530e iPerformance plug-in hybride. De 'gewone' 530i begint bij 62.299 euro. Aan de bovenkant van het spectrum staat op dit moment de M550i xDrive die voor 123.299 euro van eigenaar wisselt.
Conclusie
Wat een fijne auto is de nieuwe BMW 5-serie, zelfs al in de meeste betaalbare motorvariant, de 520d. De krachtbron blijkt mooi stil, het onderstel biedt volop comfort en het interieur is qua inrichting van hoog niveau. De elektronische mogelijkheden zorgen ervoor dat autonoom rijden wel heel dichtbij komt.