Meer luxe en betere afwerking voor Renault Captur
Een succesnummer verbeteren, die lastige taak kreeg de ontwikkelingsafdeling van Renault. De uiterst populaire Captur presenteert zich in een vernieuwde versie.
Eigenlijk mogen de veranderingen aan de Renault Captur, de meest compacte SUV van het Franse merk, geen facelift genoemd worden. De wijzigingen vonden vooral op details plaats en tillen de auto naar een iets hoger niveau.
Full-LED
De grille en de indeling van de bumper zorgen voor uiterlijke verschillen. Direct kan de nieuwe versie worden herkend aan de C-vormige dagrijverlichting die de mistlampen omsluit. De grille kent dezelfde samenstelling als bij de Kadjar en wordt bij de nieuwe, luxueuze topversie Initiale Paris aangezet met extra chroom. Aan de achterkant zijn het de lichtunits die anders zijn ingedeeld en wijzigde Renault de skidplate aan de onderkant van de bumper. Voor wat betreft de koplampen zijn voortaan full-LED-exemplaren mogelijk.
Initiale Paris
Het interieur kreeg bij aanvang vooral commentaar op details van de afwerking. Dat commentaar heeft Renault ter harte genomen. De vernieuwde Captur heeft nieuwe, zachtere materialen op de portieren en het dashboard. Verder bieden de rugleuningen van de stoelen een aanzienlijk betere ondersteuning en krijgt de auto ook een nieuw stuurwiel. Het voelt allemaal net wat beter aan en ziet er verzorgd uit. De vrolijke inrichtingsmogelijkheden heeft Renault behouden. Dat geldt niet alleen voor het interieur. In de zwarte beschermranden onderaan de portieren kunnen kleurrijke strips worden opgenomen, die komen weer overeen met de naafdoppen in de wielen. Ook kan het dak naast het bestaande crème, zwart en oranje in donkergrijs worden gespoten. De kleur oranje en felblauw zijn ingewisseld voor licht afwijkende tinten, terwijl de Initiale Paris in het specifieke noir améthiste (donkerpaars) kan worden geleverd.
De nieuwe topversie kan aan de buitenkant worden herkend aan de 17-inch wielen en extra chroom bij de grille. Het interieur wordt bekleed met een mooie leersoort, terwijl stiksels op de portierpanelen en het dashboard ook meer distinctie brengen.
Motoren
Motorisch blijft alles bij het oude. De Captur bestaat er met twee benzinemotoren. Aan de basis blijft de veel verkochte TCe 90, een driecilinder met turbo goed voor 90 pk en 140 Nm. De moeite waard is de TCe 120, de viercilindervariant van dezelfde krachtbron. Die versie heeft merkbaar meer te vertellen (205 Nm) en ontpopt zich tijdens de hernieuwde kennismaking als uitermate soepel en krachtig. De klant kan hier kiezen uit een handgeschakelde zesbak of een EDC automaat met dubbele koppeling. De motor doet mooi stil zijn werk en houdt het brandstofverbruik binnen de perken.
Het onderstel is qua afstemming niet aangepast. De auto biedt een goed Frans comfort, helt nauwelijks in bochten, maar weet tegelijk oneffenheden goed op te vangen. Nieuwe hulpsystemen zorgen voor extra veiligheid en gemak. Denk aan het automatisch inparkeren met Easy Park Assist en een voorziening die de omgeving van de auto scant en waarschuwt als er een auto in de dode hoek zit.
Ruimte
De Captur behoudt natuurlijk zijn volle functionaliteit. Dat betekent ruimte voor vier personen en een behoorlijk bagagevolume, zeker gezien de buitenafmetingen. De auto heeft minimaal een bagagevolume van 377 liter, dat groeit tot 455 liter als de vloerplaat op de onderste positie wordt geplaatst. Neerklappen van de achterbank levert uiteindelijk een forse 1.235 liter op.
Ten opzicht van het introductiejaar 2012 zijn de prijzen van de Captur natuurlijk wel gestegen, maar de ervaring leert dat de voornamelijk particuliere kopers toch kiezen voor de duurdere varianten. Aan de basis staat de TCe 90 Lifevoor 19.190 euro. Daarnaast zijn er de uitrustingsvarianten Zen, Intens en Edition One. De viercilinder Tce 120 start bij 24.890 euro voor de Intens. De prettig complete Initiale Paris komt op 28.090 euro. Tot slot is er de dCi 110 dieselmotor die alleen verkrijgbaar is in de Edition One uitrusting voor 28.090 euro.
Conclusie
Waar de Renault Captur altijd al een prettig rijdende, goed ogende compacte SUV was, heeft Renault de goede eigenschappen aangescherpt. Dat uit zich in een beter afgewerkt interieur met nieuwe elektronische voorzieningen. Gelukkig zijn de kleurrijke mogelijkheden verder uitgebreid.