Peugeot 2008 houdt zich goed staande
Voorzien van een 110 pk sterke 1,2 liter driecilinder met turbo zorgt de vernieuwde 2008 voor prima prestaties. De 100 km/h wordt in minder dan 10 tellen gehaald en de topsnelheid ligt boven de 190 km/h. Dat komt mede door het flinke koppel van 205 Nm dat bij een laag toerental wordt bereikt. De motor spreidt daardoor een prima souplesse tentoon. Bovendien heeft Peugeot de geluiden van de krachtbron keurig weten te dempen en daardoor is het onder alle omstandigheden goed toeven aan boord.
Piepklein
Dat goed toeven wordt ook veroorzaakt door de flinke binnenruimte. Ondanks de compacte basis van de 208 die door 2008 wordt gebruikt, biedt de 4,16 meter lange SUV beslist de binnenmaten van een middenklasser en daar bovenop minimaal een bagageruimte van 410 liter. Neerklappen levert maar liefst 1.400 liter aan plaats op. Zoals alle moderne Peugeots beschikt de 2008 over een piepklein stuurtje waardoor het mogelijk is over het stuur heen op het instrumentarium te kijken. Hierdoor wordt voorkomen dat de bestuurder veelvuldig moet focussen en daardoor dus de blik beter op de weg kan houden. Het is en blijft even wennen, maar na enkele dagen weet de kersverse bestuurder niet beter. De zitpositie is goed, voldoende hoog met een bijbehorende uitzicht. De been- en hoofdruimte op de achterbank voldoen prima voor twee volwassenen.
Zichtbaar
De facelift die Peugeot vorig jaar doorvoerde is aan de buitenkant direct zichtbaar. De 2008 kreeg de eer vooruit te lopen op de nieuwste SUV's, de 3008 en 5008. De motorkap ligt vlakker dan voorheen, terwijl de grotere grille rechtop is gezet. Het Peugeot-logo, de leeuw, staat weer waar die hoort, in het midden van de grille. Een grille niet met spijlen, maar met facetten. Het geeft de 2008 een stoerdere uitstraling en plaatst de auto daar waar Peugeot het wil, onder de compacte SUV's. Verder zijn er nog wat kleinere wijzigingen en kent bijvoorbeeld de GT-uitvoering een aantal zwarte details.
Differentieel
Om de begaanbaarheid op een onverharde ondergrond te verbeteren, maar niet meteen vierwielaandrijving toe te hoeven passen, kunnen de twee sterkste motorvarianten worden geleverd met Grip Control. Middels een draaiknop tussen de voorstoelen kunnen vijf standen van dit elektrisch gestuurde limited slip differentieel worden gekozen op meer grip te krijgen op een zanderige of gladde ondergrond. Grip Control gaat overigens samen met Mud & Snow banden.
Over het geheel genomen gedraagt de 2008 zich comfortabel op de normale weg. De grote wielen bieden een voldoende uitslag, zodat oneffenheden prima worden verwerkt. Overhellen in bochten doet de koets beslist niet en ook geeft de basis geen ongewenste geluiden door.
Allure
Het aanbod van de Peugeot 2008 SUV is breed met voor elk wat wils. De 1,2 liter Puretech krachtbron levert 82 pk (koppel 118 Nm). Deze vesie kost 21.200 euro in de basis Active uitvoering. Dezelfde motor met turbo haalt 110 pk en 205 Nm en begint als Active bij 23.200 euro. Wie 25.500 euro uitgeeft krijgt de Allure-uitvoering, terwijl de GT-Line op 26.600 euro uitkomt. De krachtigste benzinemotor is dezelfde 1,2 liter turbo die aan 130 pk en maar liefst 230 Nm komt. Die is er als Allure voor 27.250 euro en GT-Line die 28.350 euro op moet brengen. Dieselrijders wordt de 1.6 BlueHDi 120 pk aangeboden. Die is er alleen als Allure voor 29.810 euro. De zakelijke rijder bedient Peugeot met de zogenaamde Bleu Lease varianten.
Conclusie
De Peugeot 2008 is een compacte SUV die nog steeds aan de moderne normen kan voldoen en daardoor zal Peugeot geen probleem hebben om overeind te blijven tussen de nieuwkomers. Bovendien is de vraag uit de markt zo groot dat er beslist plaats is voor meerdere aanbieders.