Porsche Cayenne in het nieuw gestoken
De Porsche sportwagens dienen bij diverse technische noviteiten als uitgangspunt. Een voorbeeld zijn de verschillende bandenmaten op de voor- en achteras, maar ook vierwielbesturing. Vanaf de ontwikkeling is goed gekeken waar gewicht bespaard kon worden. Zo is de nieuwe Cayenne 65 kg afgeslankt.
Wielbasis
Tal van echte Porsche-details zijn in de vormgeving te vinden, bijvoorbeeld de over de volle breedte lopende achterlichten. De lengte nam iets toe tot 4,92 meter. De auto is verder 1,98 meter breed en nam in hoogte licht af. De nieuwe Cayenne staat op een wielbasis van 2,90 meter. Door een slimme indeling neemt het bagagevolume met maar liefst 100 liter toe tot 770 liter.
Lichtverdeling
Standaard rolt de nieuwe Cayenne op 19 inch wielen en kan met maximaal 21 inch worden uitgerust. De bredere banden achter zorgen voor een toegenomen stabiliteit. LED-verlichting is standaard, maar Porsche heeft nog extra opties zoals het PDLS Plus matrix led-koplampen. Die maken gebruik van 84 individueel aangestuurde LED's waardoor de lichtverdeling volledig variabel wordt. Rijden met grootlicht zonder tegenliggers te verblinden wordt daardoor mogelijk.
Motoren
Porsche start de nieuwe Cayenne met twee motoren. De 3 liter zescilinder turbo levert 340 pk en een koppel van 450 Nm. Daarmee sprint de auto in 6,2 seconden naar de 100 km/u topt op 245 km/u. De Cayenne S heeft een 2,9 lier V6 biturbo goed voor 440 pk en 550 Nm (5,2 seconden, 265 km/h). De prijzen van de nieuwe Cayenne zijn ook al vastgesteld: 109.800 euro voor de Cayenne en 129.100 euro voor de Cayenne S.