Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_15vqio5luiav6irjst72chmm83, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/27cc028906b21b2ffd95f18932b420fb6c761aa9): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/9a7a3b2f9ddeeb9f05576d2831ea6f96ce781643): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141

Notice: unserialize(): Error at offset 8192 of 8192 bytes in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 111
Autotest Opel Insignia Sports Tourer


| Door:

Opel geeft ruimte aan Insignia Sports Tourer

Gaat het om de maximale ruimte of de elegante verschijningsvorm? Opel weet beide eigenschappen goed te combineren in de nieuwe Insignia Sports Tourer. We nemen de 170 pk 2 liter diesel onder de loep.

Alhoewel de belangstelling voor traditionele modellen in het zogenaamde D-segment (Passat, Mondeo) afneemt, vinden diverse fabrikanten het toch belangrijk hun positie te behouden. Opel heeft zojuist de tweede generatie van de Insignia gelanceerd. Die is er als hatchback (Grand Sport) en als stationwagon, de Sports Tourer.

Laag en sportief

Het scheelt een fractie, maar de nieuweling haalt net niet een lengte van 5 meter. Die forse lengte geeft ontwerpers de mogelijkheid elegante lijnen aan een auto mee te geven. De nieuwe Insignia is niet alleen lang, de vormgeving helpt ook mee aan deze uitstraling. Bovendien oogt de auto laag en daardoor sportief. Kracht haalt het model tevens uit de belijning op de flanken. In ieder geval toont de Insignia een eigen gezicht. Bij de Sports Tourer wordt de daklijn verder doorgetrokken. Niet alleen de dakrails, maar ook de ruimomlijsting weet hier de nadruk op te leggen. Die volgt namelijk niet te ruiten, maar loop door tot aan de achterlichten en vormt samen met de brede D-stijl een kenmerkend element.

Weinig knoppen

Het interieur ziet er zeer verzorgd uit, al loopt het dashboard iets over van de drukke lijntjes. Tegelijk weet Opel rust te creëren door weinig knoppen op het dashboard te plaatsen. Diverse bedieningen gebeuren op het centrale scherm. Het instrumentarium wordt bijna overbodig door de head-up display waarop de belangrijkste zaken worden getoond. Tegen het dak zitten de knoppen voor Opel OnStar, de telefonische helpdesk voor alle denkbare vragen en Wifi waarop tot zeven toestellen zich kunnen aanmelden.

Schuifdak

Ruimte biedt de Insignia Sports Tourer volop. Voorin heeft niemand te klagen op de uitstekend ondersteunende en verstelbare stoelen, terwijl ook de achterbank genoeg hoofd- en beenruimte biedt, zelfs met het optionele schuifdak. De bagageruimte meet minimaal 532 liter onder de rolhoes en groeit door tot 1.638 liter. Daarmee is het beslist niet de grootste stationwagon in het segment, de Skoda Superb blijft onverslagen. Bovendien zijn er meerdere middenklasse stationswagons die de Opel op dit vlak voorbij streven. Blijkbaar is maximale ruimte in het segment geen belangrijke eis.

Motoren

Opel levert een 1,5 liter turbo benzinemotor alsmede een 1,6 liter diesel, beide in twee vermogensvarianten. Wie meer wil kan kiezen voor een 2 liter turbo benzine automatisch geleverd met vierwielaandrijving, dus aan de prijzige kant. Het dieselprogramma wordt aan de bovenkant compleet gemaakt met de 2 liter die 170 pk levert en met een zesbak als ook een 8-traps automaat wordt aangeboden. Die automaat verhoogt beslist het comfort van deze lange afstandloper. Maar ook de zesbak functioneert prima en schakelt voldoende direct. Het lukte qua verbruik niet om veel beter uit te komen dan 1 op 14. Dat moet beslist beter kunnen. Presteren doet de Insignia vlot. In 8,9 seconden wordt de 100 km/h al bereikt en de auto topt op 233 km/h. Het onderstel is zelfs bij de optionele 20 inch wielen prima berekend op alle soorten ondergrond. Lange ritten, dat is eigenlijk waar de Insignia op is gemaakt.

Prijzen

Opel levert de Insignia Sports Tourer in twee uirustingsvarianten, de Online Edition en de Innovation. Speciaal voor de zakelijke markt is er de Business Executive met een specifieke uitrusting en scherpe prijsstelling. De 1.5 Online Edition start bij 34.945 euro en dat betekent dat de Sports Tourer ten opzichte van de Grand Sport 1.300 euro extra kost. Het dieselprogramma begint bij 36.145 voor de 110 pk 1.6 CDTi. De meerprijs voor de 136 pk bedraagt slechts duizend euro. De volgende stap is de 2.0 CDTi vanaf 40.540 euro. Als Business Executive start de Sport Tourer bij 35.795 euro en het dieselaanbod vangt aan bij 36.995 euro. Deze 2.0 CDTi komt op 40.995 euro.

Conclusie

Opel heeft met de Insignia Sports Tourer een gigant van een stationwagon in het programma. Een auto die meer dan voldoende ruimte biedt en er bovendien uitstekend uit ziet. Een fijne auto voor lange, comfortabele afstanden.

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_15vqio5luiav6irjst72chmm83, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0