Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_jiu4n3nj9t9k6fhipbbl5gp8m5, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/4e2ce143a8b24ffb7672bba497ec91a131c9e06a): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141

Notice: unserialize(): Error at offset 4093 of 4096 bytes in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 111
Nieuwe Volvo XC90 biedt méér dan 400 pk en 7% bijtelling


| Door:

Nieuwe Volvo XC90 biedt méér dan 400 pk en 7% bijtelling

De goedkoopste auto met 400 pk. Alle luxe en comfort met slechts 7% bijtelling. Volvo heeft met de nieuwe XC90 T8 een aanlokkelijk aanbod voor de zakelijk rijder. Maar juist voor kilometervreters is er nog veel meer dat telt. Wat heeft de nieuwe Zweed nog meer te bieden?

De nieuwe XC90 trekt alle aandacht naar zich toe. Gezien het succes van zijn voorganger - de auto is lange tijd marktleider geweest in zijn segment - is dat niet zo vreemd. Ook vertegenwoordigt de nieuwe SUV alle kennis en kunde die de Zweden in huis hebben. En naar die ontknoping werd ruimschoots toegewerkt.

Meer voor minder

Volvo hééft ook veel te melden. De nieuwe XC90 is tot 200 kg lichter dan z'n voorganger maar tegelijkertijd 14 cm langer. Daardoor is er voldoende ruimte voor zeven zitplaatsen en een fatsoenlijke bagageruimte. Ook in de T8 plug-in hybride, want het accupakket, waarover zo meer, is opgenomen in de cardantunnel.
 

Apple CarPlay en LED

Het Scandinavische design van de XC90 laat veel ruimte over voor fraaie en fijne luxe. Zo heeft de T8 standaard LED-koplampen en staat het 19 speakers tellend audiosysteem van Bowers & Wilkins voor 'slechts' 3330 op de optielijst. Op een auto die 75.995 euro kost is dat zeker een optie die de investering waard is. Standaard is weer het 12.3 inch digitale instrumentenpaneel, waarop naast snelheid ook de navigatie in kaart wordt gebracht. De toerenteller is - afhankelijk van de geselecteerde Drive Mode - vervangen door een energiemeter. Heel nuttig en handzaam is het nieuwe Volvo Sensus infotainment met 9 inch tablet-achtig aanraakscherm. Met veegbewegingen en het aantippen van het scherm zijn zo de belangrijkste functies van de audio, navigatie, klimaat en meer in te stellen. Ook het in- of uitschakelen van de vele hulpsystemen. Apple CarPlay wordt ook al aangeboden en zal vanaf week 46 met een software update geactiveerd worden. Goed huiswerk van de Zweden.
 

318+82 pk = 59 gram CO2

Bij de introductie van de V60 Plug-in Hybrid hebben we al gezien dat plug-in hybride-techniek bij Volvo verfijnd werkt. In de nieuwe XC90 is die indruk nog sterker, omdat de elektromotor (82 pk) samenwerkt met een nieuwe 2.0 liter turbomotor en supercharger. Deze viercilinder (!) levert 318 pk, waardoor samen 400 pk op de been wordt gebracht. Ondanks dat de XC90 T8 door zijn EV-techniek zwaarder is (2250kg), zijn de prestaties om trots op te zijn: 0-100 in 5.9 seconden, topsnelheid 230 km/u. In de dagelijkse omgang gaan elektro- en benzinemotor met een vloeiend samenspel aan het werk; je merkt niet wanneer er van motor wordt gewisseld. 
 

Comfortdier

Onder optimale omstandigheden bieden de accu's voldoende capaciteit om 40 kilometer elektrische kilometers te realiseren. In de praktijk zal dit dichter tegen een kilometer of dertig liggen. Op onze uitdagende testroute van 200 kilometer kwam het verbruik uit op 1 op 10 inclusief heuvels en tolwegen. Het zal geen verrassing zijn dat de beloofde 2.5 l/100 km en 59 g/km CO2 valt of staat bij het 'stekkeren', het tijdig opladen van de accu's. Onderweg probeert de techniek uiteraard zoveel mogelijk energie terug te winnen, bijvoorbeeld als je afremt. Het doseren van de remmen is nog wel een punt ter verbetering, maar Volvo geeft aan dat onze demo nog een pre-productie exemplaar betrof. Wij zouden ook de gasrespons nog iets subtieler afstellen want die 400 paarden willen graag aan de slag, terwijl de XC90 juist een comfortdier is en ook zo rijdt: goedmoedig, zonder Duitse dynamiek maar ook zonder dramatisch overhellen. Maximaal comfort krijg je met de optionele luchtvering inclusief niveauregeling en ook daar was onze demo mee bedeeld.

Conclusie 

Volvo heeft met de XC90 een bijzonder prettige luxe-SUV gepresenteerd. De plug-in hybride aandrijflijn is niet alleen fiscaal aantrekkelijk maar werkt ook het meest verfijnd in zijn klasse. Daarnaast is het standaard lederen interieur tot in de puntjes afgewerkt en ver op smaak te brengen zoals in dit segment verwacht mag worden. De prijs van de T8 is een no-brainer ten opzichte van de T5 en D5 dieseluitvoering. Geen wonder dat 80% van alle nieuwe XC90's die naar Nederland komen een stekker hebben. De nieuwe Volvo-genen zijn gegarandeerd succesvol. 

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_jiu4n3nj9t9k6fhipbbl5gp8m5, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0