Waterstof is brandstof voor de toekomst
Het bekende bureau McKinsey heeft een rapport hierover opgesteld. Het werd inhakend op de bijeenkomst van de wereldleiders gepresenteerd. Toyota is een van de deelnemers in de council. Het rapport omschrijft de weg om tot schaalvergroting van het gebruik van waterstof te komen.
CO2-uitstoot
Het is mogelijk dat waterstof maar liefst 20 procent van de totale energieconsumptie in 2050 voor z'n rekening neemt. Daarmee wordt de wereldwijde CO2-uitstoot met 6 gigaton per jaar teruggebracht. Volgens specialisten zou dat alleen al de gemiddelde temperatuur op aarde kunnen terugbrengen.
Opslag
De Hydrogen Council voorspelt de behoefte om rond 2030 wereldwijd 10 tot 15 miljoen personenauto's en een half miljoen vrachtwagens op waterstof te laten rijden. Maar ook voor verwarming, opslag en industriële processen kan waterstof worden ingezet. Waterstoftechnologie heeft de potentie om bij te dragen aan een serieuze economische groei.
Zeven rollen
Takeshi Uchiyamada van Toyota Motor Company: "De wereld moet deze eeuw breed overschakelen op laag koolstof energiegebruik. Waterstof is een onmisbare bron om deze transitie te bereiken omdat het kan worden gebruikt om wind- en zonne-energie als ook andere hernieuwbare elektriciteit op te slaan en te vervoeren. De council heeft zeven rollen toebedeeld aan waterstof en daarom stimuleren we overheden en investeerders om een prominente rol in te ruimen voor hun energieplannen. Hoe sneller we de waterstofeconomie in gang brengen, hoe beter."
Bedrijven
De Hydrogyn Council bestaat uit vertegenwoordigers van bedrijven als Air Liquide, Alstom, Anglo American, Audi, BMW GROUP, Daimler, ENGIE, General Motors, Honda, Hyundai Motor, Iwatani, Kawasaki, Plastic Omnium, Royal Dutch Shell, Statoil, The Linde Group, Total en Toyota.