Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_cihtueb2lniq3mqq4n2548ena4, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/3dfc73abf1b2889782696185a76e1a50d444db94): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141

Notice: unserialize(): Error at offset 8192 of 8192 bytes in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 111
Lexus NX: Comfortabel opvallen (25% bijtelling)


| Door:

Lexus NX: Comfortabel opvallen

Leaseautotest - De Lexus NX profiteerde vorig jaar even van 20% bijtelling. Maar is hij - nu hij terug is in de 25% categorie - nog de overweging waard? LeaseAutoVandaag zocht het uit!

Prestaties

De Lexus NX 300h maakt gebruik van dezelfde aandrijflijn als in de Lexus IS 300h. Dat houdt in dat hij een 2,5 liter viercilinder benzinemotor met 155 pk heeft, die gekoppeld zit aan een 143 pk sterke elektromotor. Gecombineerd levert de Lexus 197 pk. Daarmee is de 1.760 kg zware NX - wij reden de vierwielaangedreven variant en die is iets zwaarder - vlot genoeg om lekker mee te komen in dagelijks verkeer. Verwacht echter geen strepentrekker, maar daar is het karakter van de hele auto niet naar. In de puur elektrische modus is hij nog steeds vlot, maar trap je het gaspedaal door de kickdown heen, gaat automatisch de benzinemotor ook aan. Ons gemiddeld verbruik na een week zat op 8,0 liter op 100 kilometer.  Niet de opgegeven 5,0 liter op 100 kilometer gemiddeld dus, ondanks een beschaafde rijstijl, maar wel veel snelwegritten.

Ergonomie

De Lexus NX heeft een hoop knoppen in het interieur. De meeste knoppen wijzen zichzelf echter meteen. De knoppen voor de stoelverwarming zitten vrij hoog in het dashboard. Eigenlijk best logisch, want zo is het snel te bedienen. De belangrijkste zaken zijn verder op het stuur te bedienen. Het navigatiesysteem heeft wat gewenning nodig. We klikten nog wel eens verkeerd toen we een bestemming in wilden voeren, waardoor hij een route ging berekenen naar drie straten voorbij de gekozen straat. Ook hier: gewenning en je bedient het in no-time. Verder zit alles best logisch en hoef je eigenlijk nergens echt naar te zoeken. De bediening van de transmissie werkt ook lekker eenvoudig, aangezien de Lexus NX een traditionele automaatpook heeft. Wil je een speciale rijmodus, zoals Eco of Sport, dan zit ernaast een draaiknop. Wij gebruikten hem vooral in Eco, waardoor je zelf (en de techniek) automatisch extra op je verbruik let. In Sport krijg je een toerenteller in plaats van een ecometer in de digitale klokken en is het stationaire toerental iets hoger. Het werkt allemaal strak en snel.

Ruimte

We kunnen niet anders zeggen dan dat Lexus met de NX een zeer ruime auto heeft neergezet. Aan de buitenkant zou je het niet meteen verwachten, maar van binnen is hij écht ruim. Je kunt fatsoenlijk zitten op de achterbank, ook als volwassene. Voorin ontbreekt het ook niet aan ruimte. In alle opzichten is hij comfortabel. Waar bij veel hybrides de accu’s een deel van de kofferruimte in beslag nemen, heb je dat gevoel bij de Lexus NX eigenlijk nooit. Hij heeft een bagageruimte van 550 liter en de bank kan gewoon in twee delen neergeklapt worden, waardoor een nog grotere ruimte ontstaat. 

Infotainment

Ons testexemplaar is allerduurste uitvoering, de President Line. Dat betekent ook dat alles standaard is. Het centrale 7 inch scherm is standaard en heeft altijd MirrorLink ondersteuning. Wil je er ook navigatie op, dan zijn er meerdere uitvoeringen die dat standaard hebben, waaronder de nieuwe 25th Edition (viert het 25 jarig bestaan van Lexus in Nederland). Veel uitrustingniveaus hebben ook een draadloze oplader voor smartphones in de middenconsole. Voor een iPhone zijn hier speciale hoesjes voor. Bij steeds meer (Android) smartphones zit het standaard ingebouwd en dat dus praktischer. Muziek streamen en tegelijkertijd opladen. Je kunt muziek ook via USB afspelen. Bij onze iPhone deed hij af en toe wat lastig met de titels van nummers. Onze auto was ook uitgerust met het optionele Head-up Display, we zien dat als een comfortabele en handige innovatie die we niet meer willen missen.

Opvallend

Lexus heeft de NX zo comfortabel mogelijk gemaakt. Het is door zijn hogere zit een heel fijne reisauto. Een goede optie is de Automatische Cruise Control. In de vele files waar we met de auto in gestaan hebben, deed de cruise control vaak het werk voor ons. Hij merkt op als de auto voor je gaat rijden en door het gaspedaal lichtjes aan te raken sluit hij goed aan. Ook afremmen op een stilstaande file doet hij feilloos. Zonder schokken, zonder abrupte reacties, maar gewoon heel soepel, zoals past bij de auto. Nog een opvallende functie: de achteruitrijcamera is één van de allerbeste die we tot nu toe gezien hebben. De graphics die erbij staan vallen wat tegen, maar het detail van de camera is echt heel goed.

Prijs / vergelijking

De Lexus NX kost minimaal 46.390 euro. Op dit moment is de beste deal als je een NX wilt gaan rijden de 25th edition voor 52.990 euro. Dan krijg je eigenlijk alle opties die je wilt: Active Cruise Control, Navigatie, 18 inch lichtmetalen wielen, stoelverwarming, parkeersensoren en de LED koplampen. De meest directe concurrenten, de BMW X3, de Audi Q5 en de Volvo XC60 hebben ook allemaal 25% bijtelling. De BMW X3 is duurder, net als de Q5 en XC60. Daarmee lijkt Lexus hem goed in de markt te hebben gezet. Niet in de laatste plaats heeft de Lexus ook standaard een automaat, nog een pluspunt, al krijg je die bij Volvo ook op de T5 benzine, die nagenoeg hetzelfde zal verbruiken bij normaal gebruik. 

Mening 

De Lexus NX valt meteen op door z’n opvallende uiterlijk. Hij lijkt niet op andere modellen en dat is aan de ene kant zijn kracht, maar aan de andere kant heeft hij daardoor wat meer overtuigingskracht nodig voor de misschien wat conservatieve Nederlandse consument. Door hem standaard vrij luxe af te leveren, kom je eigenlijk weinig tekort in de auto. Hij is zeer comfortabel, heeft een fijne instap en een aandrijflijn die ontspannen rijden aanmoedigt. Hij heeft een van de meest verfijnde hybride aandrijflijnen, maar dat betekent wel dat je af en toe meer motorgeluid hebt door de CVT. Dat is de prijs van schokvrij schakelen. Puur elektrisch is hij ook vlot, maar dat houdt hij maar kort vol. 

Kort samengevat: De Lexus NX is een goede nieuwkomer in het segment, die er er door zijn uiterlijk echt uitspringt. Staan de looks je aan, is hij zeker de overweging waard. Helemaal als 25th Edition, want dan is het ook gewoon een goede deal.

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_cihtueb2lniq3mqq4n2548ena4, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0