Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_jnc6a24pombi4s592adh0t02f0, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/31779e285bbc30acfe15967c90e720b20c1e3186): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Audi A3 Ultra: alleen hatchback behoudt 14%


| Door:

Audi A3 Ultra: alleen hatchback behoudt 14%

Door de aangescherpte eisen voor de 14%-bijtellingsregeling zijn er voor 2014 nog maar heel weinig auto's die daarvoor in aanmerking komen. De voor een zakenrijder werkelijk aantrekkelijke Audi A3 Ultra w

Uitvoering: Audi A3 1.6 TDI Ultra E-edition

Lengte: 424 cm
Breedte: 178 cm
Hoogte: 142 cm
Wielbasis: 260 cm
Gewicht: 1.305 kg
Inhoud bagageruimte: 365-1.100 liter
Trekgewicht: 1.500 kg

Motorinhoud: 1.598 cc
Brandstof: diesel
Vermogen: 110 pk / 3.200-4.000 tpm
Koppel: 250 Nm / 1.500-3.000 tpm
Aandrijving: voor
Acceleratie 0-100: 10,5 sec
Topsnelheid: 200 km/u
Verbruik: 3,2 l/100 km
CO2 uitstoot: 85 g/km

Prijs vanaf: € 29.990 (basis € 25.950)
Bijtelling: 14 % Garantie: 2 jaar

Met de onvoorspelbaar veranderende eisen voor de diverse fiscale voor- en nadelen voor auto’s, zorgt de regering voor grote onrust binnen de autowereld. Het grillige beleid maakt het voor fabrikanten uitermate lastig om daar, technisch, op in te spelen en het geheel begint steeds meer op een loterij te lijken. Heb je als fabrikant een auto net binnen een bepaalde uitstoot-grens weten te krijgen, zorgt een pennenstreek in Den Haag ervoor dat het voertuig in kwestie weer buiten een bepaald subsidiegebied valt.

Lastig parket
Nu is de Nederlandse markt voor de meeste grote fabrikanten niet zó vreselijk interessant dat ze er grote investeringen voor over hebben, hetgeen dan weer de importeur in een lastig parket manoeuvreert. Die vechten zich soms halfdood bij een bepaald merk om er voor te zorgen dat een auto nèt een grammetje of wat minder ‘broeikasgas’ produceert, wordt er op Financiën weer een strengere maatregel bedacht om de kas verder te spekken. Want dat het om ‘het milieu’ zou gaan, gelooft u toch ook niet? Zo had Audi het plan gesmeed om onder de roepnaam ‘Ultra’ een nieuwe reeks superzuinige auto’s op te zetten, die in landen waar dat de klant méér voordeel dan alleen een lage brandstofrekening oplevert waarschijnlijk gretig aftrekt zouden vinden. Trouwens: zo’n krankjorum fiscaal regime als bij ons vind je nérgens.

Sportback buiten de boot
Pionier bij de Ultra werd de A3, die met wat ingrepen aan motormanagement en een paar aerodynamische correcties (en lagerolweerstandsbanden) niet alleen buitengewoon zuinig werd, maar hier ook onder de 14%-bijtellingsregeling viel. Viél ja, want hoewel het voor de driedeurs hatchback met zijn 85 gkm ook volgend jaar nog zo is, valt de terecht hoogst populaire Audi A3 Ultra Sportback (dat is de erg aantrekkelijke stationcar) per 1 januari buiten de boot. OK, diens berijder krijgt nog wel een 20%-bijtelling, maar het is toch een lelijke streep door de rekening.

Geen slak
Dus hebben we maar een ‘gewone’ A3 Ultra opgehaald in Leusden, om te kijken of de zuinigheidsmaatregelen hem niet een tot een onhebbelijk, akelig traag soort automobiel hebben omgetoverd. Gelukkig niet. Het is geen slak geworden. De 100 pk sterke viercilinder diesel laat hem in 10,5 naar de honderd optrekken en al is dat bepaald niet flitsend, in het verkeer kan je er erg goed door meekomen. De topsnelheid bedraagt een in ons land volstrekt irrelevante 200 km/h. Interessanter is dat je met een volle tank wel 1.500 km kunt rijden, zodat je bezoeken aan een tankstation een prettig geringe frequentie hebben. Het is ook iets om collega’s die bijvoorbeeld elektrisch (moeten) rijden mee te jennen.
De Ultra heeft precies hetzelfde rijgedrag als de andere 1,6-liter diesels van de A3. En dat wijkt dan weer niet veel af van een gelijk gemotoriseerde Golf, die tegenwoordig qua luxe en comfort ook al niet veel meer onderdoet voor zijn luxe Beierse neef. Alleen voert Volkswagen (nog) geen met de Ultra vergelijkbare uitvoering. Kwestie van concernmarketing.

Topniveau
Op het rijden is niets, maar dan ook niets aan te merken en het comfort staat op het absolute topniveau in dit marktsegment, zeker in de versie ‘E-edition’, die lekker is aangekleed en maar ruim vier mille meer kost dan de instapper. Die hadden we te gast en daar kan je als zakenrijder ook heel goed mee uit de voeten, maar als je een gezinnetje mee wil nemen, of zakelijk gasten, dan tikt het ontbreken van achterportieren wel aan. Op zichzelf zit je achterin uitmuntend, maar om de prettig geprofileerde bank te bereiken of te verlaten moet je je in bochten wringen die niet vallen onder het begrip ‘comfort’. De E-edition omvat, naast de al redelijke standaarduitrusting van iedere A3 (met bijvoorbeeld airco), mooie Audi-soundsystem, MMI-navigatie en Audi-connect, plus mistlampen en licht- en regensensoren. Alles bijelkaar is deze ‘Ultra’ versie van de Audi A3 vooral door zijn recht op een 14% bijtelling voor de zakenrijder een hoogst aantrekkelijke propositie.

De Audi A3 is een van de weinige 'volwassen' auto' met conventionele aandrijving die nog het 14%-label houden. Met zijn lovenswaardige zuinigheid en al het comfort een zeer aantrekkelijke lease-auto.

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_jnc6a24pombi4s592adh0t02f0, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0