Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_f2ojdvc1r7bug2envt3rcev471, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/3eadeb4f809e702eb99f7a8a5011bf057f3ef496): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/2669a649513a5e78b5b2a3af3112af046bf18b06): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Een Fiatje 500 als zakenauto?


| Door:

Een Fiatje 500 als zakenauto?

Bij zo'n leuke kleine Fiat 500 denken we niet meteen aan het begrip 'zakenauto'. Maar we hebben het hier over een 500 voor zeven personen, de 500L Living. En die wordt volgens Fiat Nederland voor zo'n 30% zakelijk aangeschaft. Er passen namelijk zeven volwassen in. Ook niet onbelangrijk: hij heeft zijn bijtelling mee.

Uitvoering: Fiat 500L Living TwinAir Turbo Lengte: 435 cm Breedte: 178 cm Hoogte: 167 cm Wielbasis: 261 cm Gewicht: 1.295 kg Inhoud bagageruimte: 638-1.584 liter Trekgewicht: 1.000 kg Motorinhoud: 875 cc Brandstof: euro Vermogen: 105 pk / 5.500 tpm Koppel: 145 Nm / 2.000 tpm Aandrijving: voor Acceleratie 0-100: 12,3 sec Topsnelheid: 180 km/u Verbruik: 4,8 l/100 km CO2 uitstoot: 112 g/km Prijs vanaf: € 20.795 Bijtelling: 20 % Garantie: 2 jaar

Fiat is bezig van de typenaam 500 een merknaam te maken, net als dat ooit bij Mini werd gedaan. De Italianen willen zo de positieve uitstraling van de leuke kleine 500 op andere modellen projecteren, al hebben die in feite niets met het kleintje gemeen - op wat techniek na dan, bovenal de motoren. Het is eigenlijk een wat potsierlijke naamgeving en we geloven echt niet dat het koperspubliek – en zeker niet de zakelijke sector – maar een seconde aan de basis-500 denkt wanneer het een 500L in het vizier krijgt. Uiteraard is dat idee ontwikkeld door de marketingmensen in Turijn, die kennelijk ook daar te veel in de melk te brokken hebben.

Wie precies onder die 30% zakelijke berijders gerekend moeten worden valt moeilijk te gissen. Echt vanwege de transportbehoeften zullen ze de 500L Living niet kiezen, want met de niet makkelijk toegankelijke derde zitrij (een optie) is het meer een gezinsauto. De kleintjes passen daar achterin namelijk prima en beschikken waarschijnlijk ook wel over de vereiste lenigheid om daar plaats te nemen – en die te verlaten. De kleine 500 zie je vrij vaak met opzichtige reclame en voor de functie van sandwichman-op-wielen heb je dus ook zo’n Living niet nodig. Hetzelfde geldt voor de inzet voor hostessen en dergelijke, ook die hebben veelal voldoende aan een gewone 500. Hij is ook niet echt geschikt voor taxi-achtig vervoer van zeven personen en hij biedt niet méér bagageruimte dan de gewone 500L. Voor die simpeler versie zien we eigenlijk meer commerciële gebruiksmogelijkheden, als compacte MPV.

Derde zitrij
Laten we ons er verder niet mee bezig houden en ons richten op de verdiensten van deze recentste aanwinst in de 500-familie. Van buiten kan je niet aan de Living zien dat er een derde zitrij in zit en wanneer die opgeklapt is gaat dat dus geheel ten koste van de bagageruimte, maar er passen wel twee volwassen mensen op. Of we de 500L mooi vinden, is een ander verhaal. Hij is in alle opzichten een regelrechte opvolger van de laatste Multipla – en die had weinig aanbidders om zijn uiterlijk. Dat ik hem toevallig wél leuk vond heeft althans in West-Europa het commerciële succes nauwelijks goed gedaan. De derde stoel voorin kon dat succes ook niet bewerkstelligen, je kon ook op die plek beter voor het ijskastje kiezen. Of de 500L en variant Living het wél gaan redden is ook nog de vraag. Wie zijn of haar zinnen heeft gezet op een compacte MPV stelt zich immers bloot aan een moeilijke keuze tussen in aantal en variaties uitzinnig veel mogelijkheden. En daarvan zijn er heel wat (Citroën C3 Picasso Ford B-Max, Mini Countryman, Opel Meriva, Renault Captur, Skoda Yeti, om er maar een paar te noemen) waar de 500L ook als Living hard tegenop zal moeten boksen. Zeker ook wat leaseprijzen betreft. 20% bijtelling.

Qua maatvoering staat de 500L mijlenver van de echte 500, die een ruim dertig centimeter kortere wielbasis heeft. De twee delen wel een paar motoren, zoals de TwinAir Turbo, maar anders dan bij de 500 levert de aardgas-versie hier geen 14% bijtelling op. Maar, voor de zakenrijder is de 500L Living wel goed voor 20% bijtelling, behalve wanneer er de 1,6-l MultiJet (diesel) van 105 pk in zit. En laat dat nu net de prettigste motorisatie zijn, zéker voor de zakenrijder. In ons testexemplaar was een eveneens 105 pk sterke TwinAir Turbo geïnstalleerd en we weten dat niet iedereen verrukt is van die wat rafelig lopende tweepitter. Je moet daar echt mee leren omgaan, wil je de herrie binnen aanvaardbare limieten houden. ‘Shortshiften’ is de boodschap, op het koppel rijden en snel opschakelen. Maar als we u openbaren dat het maximumkoppel hier 145 Nm bedraagt en de 1.6 MultiJet over 300 Nm beschikt, dan hoeven we u verder niets te vertellen.

Sancties
Wie er goed mee omgaat wordt wel beloond met een lage brandstofrekening – maar leaserijders hebben een bedenkelijke reputatie op dit terrein. Ze rijden doorgaans aanzienlijk onzuiniger dan mogelijk is – en zéker dan de altoos te optimistische officiële EU-metingen aangeven. Het lijkt ons zaak dat de wagenparkbeheerder, of de leasemaatschappijen dat in de gaten moeten houden en eventuele sancties moeten toepassen op slurpend rijgedrag. Het officiële verbruik van deze 500l Living (4,8 l/100 km) is natuurlijk ook een utopie, maar de 5,2 die we in de (voornamelijk stads-) praktijk noteerden geeft absoluut geen reden tot mopperen. Huiskamertje Het rijden zelf verschilt natuurlijk niet van een vijfzits 500L en dat is in alle opzichten een braaf gebeuren. Hij leent zich absoluut niet tot het gooi- en smijtwerk waar zeker een wat levendiger gemotoriseerde 500 je maar al te graag toe verleidt en dat past ook niet bij zo’n zakenauto – of eerder gezinsvriend. Dit is in alle opzichten een vervoermiddel, maar van binnen is het wel een huiskamertje. Tot een van de talloze accessoires behoort immers ook een espressomachientje.

Fiat had ons een uitvoering ‘Lounge’ ter beschikking gesteld en die is maar € 1.500 duurder, waarvoor hij een paar wezenlijke accessoires, zoals een échte airco, parkeer- en regensensoren, plus het voortreffelijk multifunctionele display biedt. Maar voor een achteruitrijcamera én voor de derde zitrij moet extra worden betaald en dat kan je het beste doen door een passend voordeelpakket uit te zoeken. Uitzoeken geblazen is het ook bij de talrijke kleurmogelijkheden, waaronder erg veel aardige combinaties zitten. Zeker in soorten bekleding is er veel keuze, waaronder lekker en mooi leer. Echt leuk aan te kleden, maar het eindbedrag op de nota stijgt dan wel snel. Al met al is de 500L Living een sympathieke aanvulling op de al zo rijke keuzemogelijkheden in de sterk in populariteit stijgende klasse van de mini-MPV’s. Maar hij krijgt het er niet makkelijk. Op de zakenmarkt al helemaal niet.

Fiat bouwt type 500 uit tot een hele familie, met als voorlopig eindpunt de optioneel zevenpersoon Fiat 500L Living. Het is vooral een gezinsauto, maar wordt ook wel degelijk zakelijk gebruikt. Bepaald niet onverdienstelijk, maar moet opboksen tegen formidabele concurrentie in het groeiende segment van de Mini-MPV's.

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_f2ojdvc1r7bug2envt3rcev471, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0